Jaanuaris ja veebruaris võttis Tallinna tolliladu vahele viis kahtlase sisuga konteinerit, milles igaühes peitus 15-20 tonni võltsitud kaubamärkidega tooteid - kokku umbes 174 000 erinevat eset.
MTA pidas kinni suure koguse võltskaupa
Tabatud lasti väärtus originaalkujul oleks lõppturul ulatunud viie kuni kuue miljoni kroonini, vahendas
ETV saadet «Pealtnägija».
«Esemeid oli tõesti väga palju. Võib öelda, et see on meie aastatulemus, kui me võrdleme varasemaid paari-kolme aastat. Nii palju ühe korraga ei ole me kunagi veel avastanud,» nentis maksu- ja tolliameti (MTA) tollikorralduse osakonna juhataja Urmas Järg.
Tabatud kaup on pärit Hiinast, liikus sealt Lätti ning Lätist Eestisse ning pidi siit edasi Venemaale liikuma.
Järg märkis, et kauba sellisele liikumisele otseselt logistilist põhjust ei ole. «Pigem kurjategijad segavad oma jälgi. Teevad oma teid keerulisemaks, panevad mitmed teed, vahekohad vahele, et oleks neid raskem leida,» nentis Järg.
Samas oli just veider marsruut see, mis tolliametnikud võimaliku piraatlasti suhtes tähelepanelikuks tegi.
Järg tõi näiteks lastis olnud mantli, mis esmapilgul endas piraatkaupa ei reeda. «Üks asi on siin see märk, mis on täiesti neutraalne, kuid mantli disainilahendus on Burberry poolt kaitstud ja sellisena on need mantlid intellektuaalset omandit rikkuvad,» kinnitas Järg.
Kui erinevate firmamärkidega, kuid identse tallaga tossude puhul on pettusest kerge aru saada, siis tihti on originaali ja nn vuhvelkauba vahel üsna raske erisusi leida. Kui MTA ise hakkama ei saa, pöördutakse kaubamärgi õiguste valdaja poole, kes annab oma eksperthinnangu.
«Kui konkreetne riideese võimaldab temalt eemaldada kaubamärke, siis on võimalik see hiljem anda tasuta hoolekandeasutustele, lastekodudele. Kui see aga võimalik ei ole, siis jääb üle ainult hävitada,» nentis Järg.
Ettevõtja Ingemar Paan on kuulutanud sõja Eestis levivale Hiina võltskaubale. Kuigi konkreetse konfiskeeritud suurlaadungi näol kasutati Eestit üksnes vahepeatusena, tuleb aasta-aastalt juurde juhtumeid, kus võlts Burberry või Adidas jääbki meie kauplustesse ja internetiäridesse.
Paani eestvedamisel loodi eelmisel aastal Eesti E-Kaubanduse Liit, mille eesmärk on koondada kohalikke netikaupmehi ja ühiselt piraattoodangu vastu võidelda.
Paan tõdes, et Eesti lõpptarbijal ei ole tegelikult üldse aimu, kui palju võltskaupa meie poelettidel ja internetis levib.