Päevatoimetaja:
Margus Martin

Tarbijakaitseamet: poliitiline reklaam peab järgima reklaamiseadust

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Keskerakond alustas valimiskampaaniat. Pildil reklaamplakatid Tallinnas Mustamäel.
Keskerakond alustas valimiskampaaniat. Pildil reklaamplakatid Tallinnas Mustamäel. Foto: Mihkel Maripuu

Kuigi Keskerakonna väitel võivad nad oma reklaamis inimesi ülekaaluka avaliku huvi tõttu ka ilma nende nõusolekuta kasutada, kinnitab tarbijakaitseamet, et reklaamiseadus käsib inimestelt kirjalikku luba nõusolekut küsida.


Nädala alguses riputas Keskerakond Tallinnasse üles rea plakateid, mis kujutavad peaministrit ning Isamaa ja Res Publica Liidu juhti töötute armee taustal. Keskerakonna peasekretär Priit Toobal väitis siis, et isikuandmete kaitse seaduse kohaselt võib isikuandmeid ilma andmesubjekti nõusolekuta ajakirjanduslikul eesmärgil töödelda ja avalikustada meedias, kui selleks on ülekaalukas avalik huvi.

«Keskerakonna hinnangul on Andrus Ansip ja Mart Laar avaliku elu tegelased, kelle kujutise kasutamine välimeedias on igati õigustatud,» märkis Toobal.

Tarbijakaitseameti peaspetsialist Kadri Kauksi sõnas, et konkreetse isiku piltide kasutamisel reklaamis tuleb siiski arvestada reklaamiseaduse nõudega, mille järgi ei tohi reklaamis ilma isiku eelneva kirjaliku nõusolekuta viidata isikule ega mis tahes viisil kasutada isikut, sealhulgas tema häält, kujutist või pildimaterjali tema kohta. «Reklaamiseaduses ei ole toodud välja erandeid poliitreklaami kohta, mistõttu saab ka poliitilisele reklaamile järelevalvet teha nimetatud seaduse sätteid arvesse võttes,» ütles Kauksi.

Menetluse algatamiseks on tarbijakaitseametil vaja pildilolijate avaldust selle kohta, et nemad pole andnud kirjalikku nõusolekut oma isikule viitamiseks või pildimaterjali kasutamiseks reklaamis. «Ja kui need avaldused peaksid laekuma, siis saab algatada menetluse. Kui reklaame seadusega kooskõlla ei viida, siis järgneb reklaami tellijale ettekirjutus,» selgitas Kauksi.

Ta rääkis lisaks, et poliitilise reklaami puhul on enamasti häirivaks teguriks teiste erakondade lubadustesse ja tegudesse kriitiline suhtumine ja tulevikuks antavad lubadused. Samuti on tavaline asjaolu, et poliitilises võitluses on teiste parteide tegevuse kritiseerimine levinud. «Kui reklaamis kritiseeritakse üldsõnaliselt, tutvustades selliselt oma seisukohti, siis on see poliitilisele reklaamile omane ja lubatud. Kriitikat poliitilises reklaamis ei käsitle tarbijakaitseamet halvustamisena, kui see ei ole vastuolus hea tavaga. Seda eeskätt seetõttu, et poliitika on oma olemuselt võistlev ja kritiseeriv, mida näitab kas või opositsiooni ja koalitsiooni eksisteerimine.»

Tagasi üles