Päevatoimetaja:
Margus Martin

Reinaas: poliitreklaam elab Eestis lindprii elu

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
По заверению Центристкой партии, рекламная кампания обойдется более чем в 150 000 крон
По заверению Центристкой партии, рекламная кампания обойдется более чем в 150 000 крон Foto: Mihkel Maripuu

Reklaamibüroo Zavod juht Marek Reinaas tõdes, et kui formaaljuriidiliselt peaks poliitiline reklaam Eestis toimima reklaamiseaduse reeglite järgi, siis tegelik elu näitab seda, et poliitreklaami ei reguleeri miski.


Reinaas märkis, et sel teemal on väga erinevaid arvamusi. «Niipaljukest kui mina mäletan, on ka õiguskantsler öelnud, et kui lugeda ainult seadust, siis peaks poliitilist reklaami nagu igat teist reklaami reguleerima reklaamiseadus. Aga mitmed poliitikud ja tarbijakaitseamet on asunud seisukohale, et poliitiline reklaam on midagi sellist, mis ei olegi reklaam. Tegemist on nähtusega, mida reklaamiseadus ei reguleeri,» rääkis Reinaas.

Samas ei reguleeri poliitilist reklaami Reinaasi kinnitusel ka ükski teine seadus ning tegemist on justkui õiguslikus vaakumis asetseva nähtusega. «Tegemist on absurdse olukorraga, kus meil on Eestis Vabariigis üks nähtus, mis asub mingis õiguslikus vaakumis ja mida ei reguleerigi mitte keegi. Kui vaadata ühiskonnas toimuvat, siis on selge, et regulatsiooni on vaja, sest see tekitab ühiskonnas piisavalt palju vastukajasid ja piisavalt palju eriarvamusi. Oleks mõistlik, kui seadusandja võtab seisukoha,» ütles Reinaas.

Ta sõnas, et on nõus mõttega, et poliitilist reklaami ei saa reguleerida päris samadel põhimõtetel kui teisi reklaame.«Tegemist on mingil määral nähtusega, mille nimi on propaganda ja reeglid peaksid ilmselt olema veidi erinevad. Aga see ei tähenda, et neid reegleid üldse ei ole.»

Reinaas lisas, et lähtuda ei tohiks sellest, et poliitilises reklaamis olevaid sõnumeid saaks kaitsta näiteks au ja väärikuse kaitsega. «Kui keegi viitsiks kaevata, siis see läheks nii keeruliseks, et reklaamikampaania on ammu lõppenud, kui kohus jõuab esimese istungini,» nentis Reinaas.

Keskerakond riputas üles reklaamplakatid, kus peaministri ja Isamaa ja Res Publica Liidu liidri taustale on monteeritud Keskerakonna tööbörsile sotsiaalsete töökohtade jagamisele saabujate järjekord.

Kui isik pole enda foto kasutamisega reklaamis nõus, siis tema pilti reklaamiseaduse järgi seal kasutada ei tohi.

Reinaas tunnistas, et kui mõelda poliitilise reklaami reguleerimisele, siis see on koht, kus oma konkurente võiks reklaamis kasutada ilma nende luba küsimata. «Ma ei välista seda. Tegelikult poliitilise reklaami üks osa on see info, mida sa annad oma konkurentide kohta. See ei ole mõistusevastane,» sõnas Reinaas.

Ta lisas, et mõistusevastane on see, et Eestis puudub õiguslik regulatsioon. «Ja kui lähtuda õiguslikust regulatsioonist, siis neid ei tohiks seal pildi peal olla.»

Tagasi üles