Päevatoimetaja:
Marek Kuul

«Kurkse» laadimist takistab tolliloa saamine

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
URMAS TOOMING

Teisipäeval saabus Tallinna Eesti Merelaevanduse tellimusel Hollandi laevaehitustehases Bijlholt B.V. valminud konteinerveolaev «Kurkse», mis on «Muuga»-tüüpi aluste seeriast viies ehk viimane. Eile keskpäeval ei olnud Riigi Tolliamet veel andnud luba laeva laadimiseks, sest on tekkinud vastuolu tolliseaduse ning kaubandusliku meresõidukoodeksi tõlgenduse vahel.

Eesti Merelaevanduse juhatuse esimees Toivo Ninnas ütles eile «Kurkse» pidulikul sisseõnnistamisel, et viie konteinerlaeva valmimine Hollandis ei ole Eesti Merelaevandusele küll suurim projekt, kuid siiski oluline saavutus. 1993. aasta novembris sõlmitud lepingu alusel ehitatud laevad läksid kokku maksma ümmarguselt 40 miljonit USA dollarit, millest merelaevandus maksis omavahenditest vaid viiendiku. 20 protsenti projekti rahastamisest oli kaetud laenuga, mille tagas merelaevandus oma teiste laevadega. Ülejäänud 60 protsenti oli laen, mille tagatise moodustasid 5 Hollandis ehitatud laeva.

«Kurkse» võtsid kapten Madis Käbin ja vanemmehaanik Boris Tähhe Bijlholti tehases tehniliselt vastu 7. mail. Esimest sõitu alustas laev Antwerpeni sadamast 16. mail. Edaspidi hakkabki «Kurkse» konteinerkaupu vedama liinil Tallinn-Stock-holm-Antwerpen-Rotterdam- Tallinn.

Teede- ja sideministeeriumi asekantsler Viktor Palmet rääkis eile, et «Kurkse» laadimise alustamist takistab tolliameti keeld. See on tema sõnul tingitud tolliseaduse ja kaubandusliku meresõidukoodeksi sätete erinevast tõlgendusest.

Kuna «Kurkse» on registreeritud Küprose laevaregistris ja sõidab Eesti lipu all, siis vaatleb tolliamet laeva kui Eestisse toodud kaupa, millelt Eesti Merelaevandus peab maksma tolliseaduse järgi kasutusrendi eest 18 protsenti käibemaksu. Kaubandusliku meresõidukoodeksi järgi osutab aga «Kurkse» Eesti Merelaevandusele veoteenuseid ning laeva ei pea deklareerima kui Eesti tollikontrollialasse toodud kaupa.

«Kurkse» ja ka teised Eesti Merelaevanduse Hollandis ehitatud laevad on Küprosel registreeritud selleks, et saada välispankadest laenu ehituskulude katteks. Eesti registrit Kalmuse sõnul välispangad ei aktsepteeri.

Konteinerlaeva «Kurkse» pikkus on 91 ja laius 15,8 meetrit.

Käesoleva aasta juulis peaks Hispaania laevatehases Astilleros de Huelva valmima esimene neljast Eesti Merelaevanduse tellitud «Lehola»-tüüpi ro-ro/kon-teinerveo laevast. Tänavu peaks merelaevanduse alusepark täienema kokku nelja laevaga.

Tagasi üles