TTÜ teadlased asuvad märtsis koos Soome ja Kanada kolleegidega helikopterilt uurima Soome lahe jääd.
Eesti teadlased hakkavad kopterilt jääd uurima
TTÜ meresüsteemide instituudi vanemteaduri Tarmo Kõutsi sõnul on eelmise aasta septembris alanud mereohutust tõstev
-projekt jõudnud sinnani, et riigihankega otsitakse kopterit vaatluslendudeks.
Projekt, mis peaks kaasa aitama mereohutuse tõstmisele, kasutab vaatluseks seadet, mis tuuakse selleks puhuks kohale Kanadast. «See on spetsiaalne seade, mille helikopter tõstab jää kohale ja see skaneerib jää paksust. Eestis sellist mõõteaparaati ei ole, ega ka mitte lähiriikides. Aparaat tuuakse mõõteperioodiks Kanadast,» rääkis projekti siinne koordinaator Kõuts.
Helikopter lendab mõõteriistaga umbes 50 meetri kõrgusel jää kohal. Kõutsi hinnangul on tegemist piloodi jaoks üsna keerulise ettevõtmisega, kuna orientiire merel ei ole. «Lumi võib olla valge ja kõrguse hindamine silma järgi võib väga mööda minna,» märkis ta. «Abiks on küll ka kopteri enda aparatuur ja seadme laser-kõrgusemõõtja, kuid nii või teisiti on tegemist keeruka lennuga piloodi jaoks,» hindas Kõuts.
Täpsed tööpiirkonnad selguvad jääoludest. «Praegu on jää kõik Soome ranniku lähedal, Eesti lähedal seda eriti palju ei ole, kuid muutus võib tulla mõne päevaga. Kuid ilmselt hakkame uurima jääd Soome lahe keskosas, alal, mis jääb Tallinna-Helsingi liinist ida poole,» märkis vanemteadur.
Safewin on Tarmo Kõutsi sõnul Euroopa Liidu seitsmenda raamprogrammi uurimisprojekt, mille nimi eestikeelsena lahtiseletatuna on: mereohutuse tõstmine dünaamilistes jääoludes. Soome lahel intensiivistub tankerite liiklus ning prognooside järgi on jääoludest tingitud õnnetuste oht kõige suurem. Projekt loodi, et uurida jääd ja tingimusi, milles jää liigub ning aidata nende teadmistega võimalikke õnnetusi ära hoida.
Projekt algas eelmise aasta septembris ja kestab neli aastat. Eesti teadlased teevad uuringus koostööd spetsialistidega Soome meteoroloogiainstituudist ja Kanada Alberta ülikoolist.