Päevatoimetaja:
Liisa Ehamaa

Teatrilaval tähistati šampanjaga Tšehhovi 150. sünniaastapäeva

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Raul Sulbi
Copy
Draamateatri laval tähistati Anton Tšehhovi 150. sünniaastapäeva.
Draamateatri laval tähistati Anton Tšehhovi 150. sünniaastapäeva. Foto: Eesti Draamateater

Täna kell 11 suri hetkeks välja tegevus Eesti Draamateatri suurel laval ning «Kirisaia» peaproovidega hõivatud trupp tõstis šampanjaklaasid maailma draamakirjanduse ühe olulisema autori, mõjuka vene teatriklassiku Anton Pavlovitš Tšehhovi mälestuseks, just täna möödub tema sünnist 150 aastat.

Elu ajal kirjanikuameti kõrval arstina tegutsemist olulisemaks pidanud Tšehhov jõudis napi 44 eluaasta jooksul kirjutada hulga kirjanduslukku jäänud lühiproosat
ning kümmekond näidendit, mida ikka ja jälle lavastatakse kogu maailmas.

Tema viimaseks näidendiks jäänud «Kirsiaed» esietendus jaanuaris 1904. Tähelepanu pelgav kirjanik jäi esialgu esietenduselt kõrvale ning jõudis teatrisse Moskva Kunstiteatri näitlejate tungival nõudmisel 3. vaatuse lõpuks. Esietendus toimus Tšehhovi 44. sünnipäeval.

Šampanjaga seob ajalugu Tšehhovit veel ühe seiga läbi. 15. juulil 1904, oma surivoodil Saksamaal Badenweileri sanatooriumis, loobus surmahaige kirjanik arsti pakutud balloonihapnikust, leides et see on kasutu. Legendi järgi palus ta tuua šampanjat ja pärast viimase šampanjaklaasi tühjendamist mõnede minutite möödudes suri.

«Tšehhov on siin laval tegelikult täpselt niisama elus kui meie, sest tema tekst on elus. Ta on täiesti kaasaegne autor ja publik, kes «Kirsiaeda» vaatama tuleb, võiks ära unustada, et see tekst on kirjutatud 100 aastat tagasi. Vaatajad võiksid «Kirsiaeda» võtta kui täiesti uut näidendit, mille sama hästi oleks võinud kirjutada Kivirähk või Kivastik,» ütles lavastaja Hendrik Toompere jr.

„Kirsiaed“ esietendub 7. veebruaril Eesti Draamateatri suures saalis.

Tagasi üles