Päevatoimetaja:
Andres Einmann
+372 666 2072
Saada vihje

Spekulandid toidavad Narva piirisaba

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Ilmselt just töötute narvalaste tõttu on Ivangorodi tekkinud tanklaid nagu seeni pärast vihma.
Ilmselt just töötute narvalaste tõttu on Ivangorodi tekkinud tanklaid nagu seeni pärast vihma. Foto: Ilja Smirnov

Ivangorodis odava kütuse järel käivad spekulandid võivad olla süüdi selles, et Narvas ootab iga päev Venemaale pääsu tuhande auto ringis ning halvimal juhul tuleb reisilistel piirisabas seista üle kahe ööpäeva.



Narva linnale kuuluva transiidifirma Transservis-N juhi Vladimir Mižui hinnangul on piirijärjekorras vaid viis kuni kümme protsenti neid, kes sõidavad Venemaale turistidena või äriasjus. Kõik ülejäänud suunduvad piirilinna Ivangorodi, tangivad seal oma masina kurguni kütust täis ja sõidavad üle piiri tagasi Narva.

Mižui sõnul on sellise äri peamine põhjus kasvav töötus. Venemaal on bensiin pea kaks korda odavam kui Eestis ning pealegi saavad halli passi omanikud sinna viisata. Kui varem oli paljude narvakate tuluallikaks Venemaalt toodud sigarettide müümine, siis nüüd on see keerulisem. Mullu juulist võib Venemaalt Eestisse tuua vaid kaks pakki sigarette korraga.

Taksod Vene kütusel


Mižui tõi näiteks, et Narva on siginenud palju Vene bensiiniga sõitvaid taksosid, mis võtavad sõidu eest vaid 20–25 krooni. «Päris palju noori narvakaid naasis koju Soomest, Rootsist – seal ei ole tööd, siin ka mitte. Nii läksid kõik taksojuhtideks,» rääkis ta.

Üks neist, keda nimetatakse Narvas benzovoz’iks ehk bensiinivedajaks, on 43-aastane töötu mees, kes oli nõus oma tööst rääkima vaid anonüümselt.  «Vene bensiini müük on siin samasugune salakaup nagu Vene aktsiisimärkidega sigaretidki,» tunnistas kütusemüügiga suvel algust teinud mees.

Ta rääkis, et kui veel tööd oli, käis ta tankimas ainult enda jaoks. «Kuid praegu teevad niimoodi paljud, tangivad paagi täis ja teenivad selle müügist 500–700 krooni.»

Töötu mehe sõnul on enamiku autoomanike hinnangul Ivangorodi bensiin Eesti omast pisut halvem, diisel aga parem. Bensiiniliiter maksab Ivangorodis ligi üheksa krooni, Narvas müüakse Venemaalt toodud bensiini 12 krooni liitri eest, ametlikus tanklas tuleks aga selle eest maksta 17 krooni.

Kokku kulub mehel üheks bensiinireisiks kuus tundi, lisaks kuni kaks ja pool ööpäeva ooteaega piiriületamiseks. «Tulen Ivangorodi tagasi ja lähen kohe järjekorda. Kuus rohkem kui kümme korda ära ei käi. Kui läheb väga hästi, võib teenida 3000–4000 krooni, kuid mitte alati,» jutustas ta.

Mehe sõnul kulub teenistus suures osas auto peale – masin vajab nii remonti kui bensiini. «Võib öelda, et töötan selleks, et auto oleks olemas,» nentis ta. Samas ei kurda ta klientide puuduse üle. «Neil, kel tööd on, pole aega Ivangorodis käia,» selgitab bensiinivedaja.

Teine Narva elanik, kahekümnendates noormees lisas, et tema teenib Ivangorodi bensiinireisiga 7500 krooni kuus, 3000 krooni saab veel paarimees. Aga tal on ka kaks Volkswagen Passatit. Bensiinivedajad viskavadki isekeskis nalja, et Ida-Virumaal on praegu kõige popim auto Passat. Ametlikult on selle paak küll 70-liitrine, kuid pärast väikest ümbertegemist mahub sinna tervelt sada liitrit.

Ootavad kodus järjekorras


Tegelikult benzovoz’id ise teiste kombel järjekorras passima ei pea. Narvas on kehtestatud järjekorratalongide süsteem ning piiri saab ületada kahte moodi.

Kiire variant, mida tihti kasutavad just need, kes Ivangorodist edasi sõidavad, on maksta 300 krooni ja osta kaks-kolm päeva ette talong, mis garanteerib piiriületuse kindlaks kellaajaks. Bensiinivedajad sellist summat välja käia ei raatsi, vaid ootavad nn elavas järjekorras.

Tõsi küll, kuna tegemist on kohalikega, siis passivad nad kodus. Neil on Transservisest saadud talong, kus on kirjas koht järjekorras ja auto number. Järjekorra liikumist näeb arvutist ning kui aeg käes, sõidavad bensiinispekulandid nagu õiged mehed kunagi piiripunkti ja pärast kontrolli sealt edasi Ivangorodi uue kütuselaari järele.

Samas kardavad bensiiniärikad ise, et pikka pidu neil pole. «See ei ole ikkagi päris töö. Valitsus võib igal hetkel selle bensiiniga midagi välja mõelda, nagu enne oli suitsudega, ja äri läheb kinni,»  kurtis 43-aastane benzovoz. «Ja kui valitsus piirab bensiini sissevedu, algab täielik banditism. Kui ei ole raha, kasvab kuritegevus kohe.»
-------------------------------------------------

Vastab Aleksandr Saltõkov
MTA Ida maksu- ja tollikeskuse tollikorralduse osakonna juhataja:

Tagasi üles