Kui inimene siseneb linnaliinibussi tagumisest uksest ja tahab sõidutalongi augustada, peab ta jooksma juhikabiini juurde, et seda teha. Niisugune kord hakkab Tallinnas kehtima veebruari algusest.
Sõidutalongi augustamine läheb Tallinnas keerulisemaks
Tallinna transpordiamet seab 1. veebruarist sisse korra, et bussides, trammides ja trollides saab sõidutalongi augustada vaid ühissõiduki kahe esimese ukse juures.
Tagumiste uste juurest korjatakse ära kõik täkslid ehk piletite augustajad. Niisuguse muudatuse üks põhjuseid on transpordiameti selgituse järgi asjaolus, et paberist sõidutalonge kasutab praegu vaid seitse protsenti sõitjaid.
«Samas moodustavad igasugused elektroonilised lahendused piletite müügist umbes 80 protsenti,» ütles transpordiameti juhataja Andres Harjo. «See tähendab, et paberpiletitega sõitjate puhul räägime vaid käputäiest ühissõidukite kasutajatest.»
Harjo sõnul tegi just linna ühisveonduse piletite juhtgrupp otsuse bussides, trammides ja trollides täkslid alles jätta vaid ühissõiduki kahe esimese ukse juurde.
Selle ettevõtmise peamine mõte on hakata praegu üksiktalonge kasutavaid inimesi harjutama esiustest sisenema, sest tõenäoliselt järgmisest aastast kehtima hakkav uus piletisüsteem kaotab pabertalongid üldse ära ning paberpiletit saab osta vaid juhti juures olevast kassaaparaadist. Seda piletit ei ole vaja augustada.
Harjo rõhutas, et linn tahab üldse üle minna vaid elektroonilistele piletitele. Ka siis saab R-kioskitest osta mitme korra pileteid, kuid need kujutavad endast kaarti, mis tuleb ühissõidukis sisestada vastavasse seadmesse, mis loeb kaardilt ühe sõidukorra maha.
Esimeses etapis paigaldatakse niisugused seadmed ühissõidukis vaid esimese ja teise ukse juurde. See eeldab, et mitme korra elektrooniliste kaartidega sõitjad siseneksid bussi, trammi või trolli eestpoolt. Järgmises etapis paigaldatakse kaardilugejad ka tagumiste uste juurde.
Harjo sõnul ei ole transpordiamet veel välja kuulutanud riigihanget elektroonilise piletisüsteemi loomiseks. Seega pole ka veel teada konkreetset tehnilist lahendust. Selge on vaid põhimõte, mida tahetakse.
«Praegu aga tahame tõesti eeltööga pihta hakata,» ütles Harjo. «Tuleb inimesi lihtsalt harjutada, et kui neil on sõidutalong, siis peavad nad ühissõidukisse sisenema esimestest ustest. Võib ka tagant peale minna, aga sel juhul võib etteotsa jõudmisega vahel raskusi tekkida. Tahame inimeste käitumisharjumusi muuta, sest tulevikus hakkab enam-vähem samasugune kord toimima, aga juba elektroonilisel kujul.»
Veebruarist toimub Tallinna ühisveonduses teisigi muutusi - kallinevad sõidupiletid ja kuukaardid, kaob osa sõidusoodustusi, mittetallinlastel läheb sõitmine kallimaks ning bussid paljudel liinidel hakkavad tipptunnivälisel ajal senisest harvemini liikuma.