Päevatoimetaja:
Marek Kuul

Autonäitus Tartus pakub vaatamiseks kümneid uudissõidukeid

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Peugeot 308
Peugeot 308 Foto: SCANPIX

Eeloleval nädalavahetusel Tartus peetav Motoshow pakub vaadata paarisada autot tuliuutest uunikumideni. Mitukümmend masinat on valmis pandud ka proovisõitudeks.

«Lootusetu on täpselt vastata, kui mitu autot siia kokku tuleb – sadu,» ütles autonäituse projektijuht Margus Kikkul. Ja neid masinaid on tõesti igasuguseid.

Märk, et rasked ajad on mööda saanud, on Kikkuli meelest see, et tänavu on väljas veel rohkem autofirmasid kui mullu, ka keskklassiautosid pakkuvad ettevõtted on kõik kohal. Masuaastatel oli uusi masinaid vähem ja selle võrra enam näitusepinda hobiautodele. Nüüd on hobiautosid vähemaks jäänud.

«Julgelt võib öelda, et hallid on täis,» sõnas Kikkul.
On kujunenud nii, et Tartu autonäitusele langeb veidike ka maailmatähtsusega Frankfurdi autonäituse sära.
Äsja lõppenud Frankfurdi näitus on paljude esmaesitluste koht ja nüüd on võimalik Tartus korraldada uudismudelite Eesti esmaesitlusi ja tihti on need ka Baltikumi esma-esitlused.

Nii näiteks on uutest mudelitest kohal Peugeot 308, Opel Insignia, Škoda Rapid, Volkswagen Golf Variant ja Citroen C4.
Aga esmaesitlusi on kokku kolmkümmend.

Proovisõidu võimalus
Kikkul leidis, et seegi on kõnekas, et väljas on mitmed autofirmad, kes mitu aastat näituselt kõrvale jäänud. Ja näiteks Cadillaci või Dodge´i väljapanek vaevalt et kedagi ükskõikseks jätab.
Eelmisel aastal pakkus Motoshow esimest korda proovisõitude võimalust ja see osutus menukaks. Nüüd on välja pandud 50–60 autot, millega saab linna peal tiiru ära teha.

«See on tore, et inimesed saavad enne lõplikku otsustamist siin ühes kohas veel mitu mudelit ära proovida,» lausus Kikkul.
Proovisõiduks on valmis pandud ka maastureid.
Omaette suur teema on veoautod. Uudiseks on Ford Cargo. Siinmail uudne Fordi raskeveok – rekka. «Need on levinud Ameerikas, Eestis pole neid seni müüdud,» sõnas Kikkul.

Veoautodega on palju kaasas ka firmasid, kes tegelevad nende järelhoolduse ja varuosadega. Veoautode maailmas hakkab tekkima rohkem eraautosid ja põhimõttel «auto on mu kindlus» investeeritakse nii tuledesse kui viledesse.

Motoshow’l pole püütud kokku lugeda, kui palju on külastajaid Tallinnast või lähiriikidest, aga Kikkul teab, et tulijaid on nii Soomest kui Lätist ja Leedust. Sel aastal on üheks põhjuseks Kamazi väljapanek, mida tullakse Lätist-Leedust bussidega vaatama.
Veoautode väljapanekule lisab vürtsi DAFi uue Euro ja normidele vastava sadulveoki kasutamine rammumeeste võistlusel. Seda tuleb vägilastel tõsta ja köie otsas vedada. Aga masin kaalub 7,5 tonni.

Lisaks on rammumeestel kavas rebida puruks varuosade katalooge, kantida rehvi ja tassida ringi karusselli, mille raskuseks on rahva hulgast valitud isikud.
Võistluse korraldaja Priit Vene ütles, et võistlema asub seitse rammumeest, kel see jõuproov on soojenduseks enne oktoobri alguses peetavat suurvõistlust.

Nostalgianurgakesed
Väljapanekule tuleb terve hulk taastatud sõidukeid, neist hinnalisim võib olla 1956. aastal valminud Zis 110b, mille pea tosin aastat kestnud restaureerimistöö vanatehnikaguru Heino Jaanus just lõpetas.
Tänavune juubeliteema on Estonia vormel 55.

«Olgem ausad, noorem rahvas ei tea neist Eestis ehitatud võidusõidumasinatest suurt midagi,» põhjendas väljapaneku vajalikkust Margus Kikkul. «Nagu eelmisel aastal oli Gorki 80 – kellele uudis, kellele nostalgia.»
Vormelite väljapanekut korraldab Jaak Kuul, kes on neid kokku otsinud nii Eestist kui Lätist.

Tartusse jõuab kümmekond masinat, mõni neist ainueksemplar. Aga see pole pelgalt muuseumikraam. Ta ise käib sellise masinaga veel võistlemas.

«Need on vene ajal konstrueeritud ja koostatud niisugustes oludes, mis tookord olid – pandi sapakast, Žigulist ja heast torust kokku,» rääkis Kuul.

Vähesed teavad, et neid tehti Tallinnas Hobujaama tänaval, täpselt selle koha peal, kus praegu on restoran Vapiano.
Autoklubidest on väljas näiteks Põrnikaklubi, mis näitab hästi taastatud masinaid. Sealhulgas hipibussi. Aga ka näiteks sõjaväepõrnikat, mis on üles astunud telesarjas «Kättemaksukontor».
Kohal on ka Ladaklubi.

Nagu ikka, on autonäitusel lastelegi mõeldud.

Laiem silmaring
Koostöös maanteeametiga tuleb mänguline liiklusohutuse õpe. «Võib ju mõelda, et keda see huvitab. Tegelikult aga isad tulevad lastega ja see saab väga palju tähelepanu,» sõnas Kikkul. «Saavad ka isad ühe kohustuse lihtsamini täidetud.»
Kikkul meenutas, et eelmisel aastal näidati messil põleva auto kustutamist ja küllap see kogemus lõpetas mõnelgi autojuhil kombe laenata ülevaatuse ajaks teiselt kustutit.

Head tuju ja võimalust proovida osavust pakub vigursõit. Autonäituse ajal peetakse noortele mõeldud Zebra Cup.
Autonäitus Motoshow algab Tartu Näituste messikeskuses homme ja kestab pühapäevani.

Motoshow ajakava

Reede

Märksõnad

Tagasi üles