Päevatoimetaja:
Liisa Ehamaa

Eesti elanikud eelistavad ravikvaliteeti järjekordadele

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Enim ollakse Eestis rahul pereõe tööga.
Enim ollakse Eestis rahul pereõe tööga. Foto: Graafika: Margit Randmäe

Vaatamata sellele, et haigekassa eelarvest kärbiti mullu ja tänavu kokku ligi kaks miljardit krooni, on inimesed arstiabiga endiselt rahul ning võrreldes 2008. aastaga on kvaliteet ja kättesaadavus isegi paranenud, selgus patsiendi rahulolu uuringust.



Sotsiaalministeeriumi ja haigekassa tellitud iga-aastases patsiendi rahulolu uuringus küsitleti mullu märtsist novembrini 1500 inimest, kes hindasid nii seda, kas nad on elanud oma elu tervislikult, kui ka seda, kuidas nad on rahul arstiabi kättesaadavuse ja kvaliteediga.

Uuringust selgus, et viimase aasta jooksul on üle 40 protsendi inimestest hakanud oma tervise eest rohkem hoolt kandma – tervislikumalt toituma, rohkem sporti tegema ja jooma vähem alkoholi. Trend on rohkem juurdunud just õrnema soo esindajate seas.

Siiski tunnistas kümme protsenti vastanutest, et on olnud viimasel aastal kehaliselt vähem aktiivsed, alustanud suitsetamist ja toitunud ühekülgsemalt. Kõiki neid viimaseid pahesid tunnistasid enam just 15–24-aastased vastajad.

Uuringu tulemuste põhjal võib aga öelda, et iga kolmas tänaval liikuv inimene – olgu ta 15- või 74-aastane –, põeb mõnd pikaajalist või kroonilist haigust, sest kolmandik eestlastest vastas just nii.

Kui peaaegu et pooled vastanutest hoolitsevad oma tervise eest paremini kui varasematel aastatel, on sama palju vastanutest rahul ka arstiabiga.

Haigekassa juhi Hannes Danilovi sõnul on positiivne, et vaatamata valusatele kärbetele tervishoiu eelarves on säilinud kõrged hinnangud arstiabi kättesaadavusele ja kvaliteedile.

«Sotsiaalmaksu alalaekumisest tulenevalt pidime möödunud aastal tegema kärpeid haigekassa eelarves, kuid tänu tervishoiutöötajate tublile tööle ei peegeldunud see hinnangus kättesaadavusele,» rõõmustas ta.

Enim olid inimesed rahul pereõdede tööga ja seda nentis koguni 94 protsenti vastanutest. Kõigest protsendiga jäid alla hambaarstid.

Süsteem ise tekitas muret kuuele protsendile vastanutest. «Arstid käituvad ebaviisakalt, ükskõikne suhtumine, ebameeldiv kõneviis,» tõi uuring välja inimeste põhjusi, miks nad ei ole süsteemiga rahul.

Samuti vastasid patsiendid, et neist ei tehta välja. «Arstid kohvitasid, mina ootasin lõhkise otsaesise ja murtud käeluuga, seda umbes aasta tagasi Kuressaare traumaosakonnas,» seisis uuringu ühes vastuses.

Muude probleemidena kurtsid Põhja-Eesti elanikud ravijärjekordade üle. Just seda ennustab suuremaks probleemiks sellel aastal kerkivat ka Maailma Terviseorganisatsiooni (WHO) esindaja Eestis Jarno Habicht.

Mullu meedia tule alla sattunud perearstisüsteemiga on rahul neli viiendikku eestlastest ning võrreldes varasema perioodiga on sellega rahul olevate inimeste osa isegi suurenenud.

Rahulolematud
Perearstiga

• «Aegunud teadmised, ei tunne sama toimeainega erinevaid ravimeid.»
• «Kiirus – ei suuda probleemi süüvida, kirjutab automaatselt retsepti välja, kuigi olen vastu.»

Pereõega
• «Pereõde on ebakompetentne.»
• «Tunne, et olen üleliigne.»

Eriarstiga
• «Ei tehtud mingeid analüüse, anti üldine hinnang tervisele.»
• «Ei hoolinud patsiendist ega tema haigusest.»

Hambaarstiga
• «Ebakvaliteetne ravi – plombeerimine ebakvaliteetne.»
• «Tõmmati hammas välja, tükid jäid sisse, pidi minema teist korda välja tõmbama. Selle töö eest pidi maksma 700 krooni. Neljandal päeval tagasi minnes valutas jälle. Parandama pidi oma raha eest.»
• «Hambaravi hinnad üle mõistuse kõrged. Lisaks pikk järjekord.»

Haiglaga
• «Olin pettunud. Arst ei vestelnud, aga lõpus küsis, miks te siia tulite. Saadeti korra röntgenisse ja linna uuringutele.»
• «Haigla toidud ei ole alati kõige paremad.»
• «WC oli kahe palati peale – see oli ikka väga ebamugav ja haises ka veel.»

Häirekeskuse operaatoriga
• «Dispetšer oleks võinud olla parem suhtleja, asi oli tõsine, kutsusin kolm korda, enne kui tuli.»
• «Väga ebaviisakalt vastas, nipsakalt, üleolevalt.»

Kiirabibrigaadiga
• «Nad pole spetsialistid. Viimasel korral nad ütlesid, et ema on surnud. Kui ma ta sealsamas ise üles turgutasin, siis alles viisid ära.»
Allikas: sotsiaalministeerium
------------------------------------------

Märksõnad

Tagasi üles