Päevatoimetaja:
Mai-Brit Jürman

Tarbijakaitse keelas reklaamis lapsi Taska Võlulinna kutsuda

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy

Tarbijakaitseamet sai Kristian Taska Võlulinna reklaami tootjaga kokkuleppele, et seda tohib uuesti eetrisse lasta, juhul kui sellest on eemaldatud nõia tekst, mis kutsub lapsi võlumaale.

Väärteomenetluse tõttu võttis W-house reklaami tele-eetrist maha ja juhataja Priit Valkna hinnangul kaotas Võlulinn seetõttu potentsiaalseid külastajaid.

«Tarbijakaitse poolt oli see selgelt üle pingutatud reaktsioon,» oli Valkna pahane, sest mitme päeva reklaamiraha läks vaidluse tõttu kaotsi. «Nõid oli Võlulinnas etendatava näitemängu tegelane ja reklaamis esitas ta teksti sellest.»

Väärteomenetlus lõpetati otstarbekuse kaalutlusel kokkuleppega, et W-house eemaldab reklaamist nõia teksti ja võib siis klipi uuesti eetrisse lasta. Valkna sõnul ei jäänud neil muud üle kui tekst piiksudega katta.

Tarbijakaitseamet saatis enne jõule AS Ülemiste Cityle kirja, milles märkis, et Võlulinna reklaamklipp on liiga agressiivne, sisaldades üleskutset lastele ja rikub seega reklaamiseadust, mis keelab lapsi kutsuda üles ostma kaupa või teenust.

«Kui laste üritustele ei tohi teha ka kaudset üleskutset, siis kust läheb piir - äkki tuleks telekavast välja korjata ka lastefilmide algusajad?» imestas filmiprodutsent Kristian Taska, kelle toodetud filmi «Võlukarikas» dekoratsioonide baasil võlulinn avati.

Tarbijakaitseameti avalike suhete juhi Hanna Turetski ütles, et piiri lihtsalt lastele mõeldud reklaami ja selles sisalduva otsese või kaudse üleskutse vahele tuleb tõmmata juhtumi põhiselt.

«Üks asi on reklaam, teine on lastele suunatud reklaam, mis on konkreetsete kriteeriumidega. Meie majas on selle konkreetse juhtumi puhul seisukoht, et nii tarbijakaitseseaduse kui reklaamiseaduse mõistes oli tegu otsese üleskutsega,» sõnas Turetski.

Valkna hinnangul on vaevalt aasta vana reklaamiseadus selles osas väga umbmäärane, mis puudutab lastele suunatud reklaami. Kummaliseks pidas ta ka seda, et tarbijakaitse ei algatanud väärteomenetluse kellegi kaebuse põhjal, vaid omast initsiatiivist.

Hirmutamist polnud

Tarbijakaitseameti jurist leidis kirjas ka, et nõia tekst «Oi lapsed! Kallid lapsed, tulge Ülemiste City'sse Võlumaale, 16-22 detsember! Tulge, tulge! Kui julgete!» võib mõjuda lapsi hirmutavalt, kuna fraas esitatakse hirmutaval hääletoonil ja jubeda naeru saatel.

Pärast mõningast vaidlust otsustas tarbijakaitseamet laste hirmutamist puudutavast ettekirjutusest taganeda, sest laste peal testides selgus, et seda ei kardetudki.

Turetski sõnul ei alustatudki menetlust hirmutamise tõttu, see oli vaid lisateema. «Lastele suunatud reklaamis ei tohi olla otsest ega kaudset üleskutset.»

Kui esialgu pidi võlulinn Ülemiste Citys olema avatud 30. detsembrini, siis pärast reklaami uuesti eetrisse lubamist otsustati see avada veel ka 2. ja 3. jaanuaril.

Tagasi üles