«Ta oli Eesti kiire venestamise ja probleemidest mittearusaamise kehastus ning Mihhail Gorbatshovi perestroika pidur,» iseloomustab Vainot teatraal Jaak Allik, kes Ugala teatri kunstilise juhina lavastas 1988. aasta suve hakul koos Kalju Komissaroviga näitemängu «HEA ehk Hirmus Eesti Asi ehk Rahvarinne tegutseb».
Karl Vaino juhtis samal ajal kindlakäeliselt nõupidamisi «valges majas» - nii nimetati rahva seas EKP Keskkomitee hoonet Tallinna kesklinnas, kus praegu asub Eesti Vabariigi välisministeerium.
«Miks teie, seltsimehed, astute nii loiult vastu Rahvarindele?» nõudis Vaino alluvatelt mõõduka Rahvarinde järjest laieneva tiivaulatuse kärpimist.
Rahvakogunemistel lehvisid sinimustvalged lipud, siin-seal nõudsid tavalised kommunistid Vaino tagasiastumist, esimesi samme teinud rahvuslikud erakonnad rääkisid Vene armee väljaviimisest, Eesti riiklikust iseseisvusest ja Molotovi-Ribbentropi pakti salaprotokollide avalikustamisest ning vanalinnapäevade järgsetel öölaulupidudel lauldi «Eestlane olen ja eestlaseks jään
».
«Nagu kassid tunnetavad maavärinat, nii sain ka mina aru, et midagi hakkab muutuma, keegi osanud vaid öelda, mis täpselt,» meenutab Enn-Arno Sillari, tollane kompartei Tallinna linnakomitee esimene sekretär. «Ja samal ajal: istud [EKP Keskkomitee] büroo istungil, kus kõik räägivad vene keeles, kuidas seitsmenda sõjatehase kollektiiv armastab Karl Vainot, kes ei mõistnud enam üldse, mis toimub.»
Sillarist sai üks, kes osales Vaino-vastases vandenõus. «Ma kartsin provokatsiooni, mis oleks Moskvale õigustus jõu kasutamiseks Eesti rahvaliikumiste vastu,» mäletab ta.
17. juuniks oli Rahvarinne Tallinna lauluväljakule kokku kutsunud suurmiitingu, näiliselt NLKP 19. konverentsi delegaatide teelesaatmiseks, tegelikult aga selleks, et anda EKP juhtkonnale ülivõimas surveetendus. Polnud kahtlust, et miitingul lehvivad Vaino tagandamist nõudvad ja tema aetud venestuspoliitikat kritiseerivad loosungid.