Kõigi nende oskuste õpetamiseks uurivad Tartu teadlased esmalt reaalseid inimestevahelisi dialooge - kuidas neid alustatakse, kuidas formuleeritakse infosoove ning kuidas neid lõpetatakse. Eestlaste telefonidialooge uurides on Koit ja ta kolleegid näiteks täheldanud, et erinevalt inglastest ei jäta eestlased telefonis rääkimist lõpetades teineteisega hüvasti, vaid poetavad kõigest hädapärase tänusõna.
Arvutile eesti keele semantika selgitamise kõrval on sama oluline talle ka eesti keele kuulmise õpetamine. Just sellega tegeletakse Tallinna Tehnikaülikooli küberneetikainstituudi foneetika ja kõnetehnoloogia laboratooriumis.
Alates oktoobrist on laboratoorium korjanud 900 vabatahtliku diktori telefonitsi edastatud häälenäidet, kokku on vabatahtlikke diktoreid registreerunud 1729. Labori juhataja Einar Meister loodab, et aasta lõpuks on salves juba 2000 häälenäidet.
«Tuhat häält on miinimum, kuid mida rohkem, seda parem,» ütles Meister. «Tuhat inimest hääldavad üht ja sama sõna igaüks natuke erinevalt, kuid midagi peab selles olema ka ühist. Meie otsimegi universaalseid häälikumudeleid.»
Vabatahtlikud diktorid helistavad labori kõneautomaadile ning kordavad etteantud sõnu, fraase ja lauseid. Lõviosa senistest helistajatest on pärit Tallinnast ja Tartust. Töökindel kõnetuvastussüsteem peab aga mõistma ka murdemõjude või aktsendiga rääkiva inimese juttu.
«Saared ja Lõuna-Eesti võiksid meil tõesti rohkem esindatud olla,» tõdes Meister. «Kavatseme inimesi helistama kutsuda kohalike lehtede ja raadiojaamade kaudu.»
Infotelefoni 119 projektijuht Vallar Soone ütles, et operaatorite täielik asendamine arvutiga võiks teenuse omahinda küll odavdada, kuid samas kitsendaks info jagamise võimalusi.
«Infotelefoni tuleb üsna palju vabas vormis päringuid à la «seal kuskil asus mingi selline pood». Ma ei kujuta ette arvutit sellisele küsimusele vastamas, sest väga oluline on konteksti tabamine,» ütles Soone.
Tema sõnul aitaks eesti keelt mõistev automaat info andmist kiirendada lihtsamate päringute korral ning samuti oleks sellest kasu infosoovijate temaatilisel eelselekteerimisel.
Samas on ta veendunud, et alles jääb ka see tasand, kus arvuti ilma inimeseta toime ei tule. «Sageli küsitakse meilt ka lihtsalt: mis täna toimub? Kuidas peaks arvuti sellele vastama?» küsis Soone.