Päevatoimetaja:
Marek Kuul

Reklaami vahetavad ETVs välja kultuuriteated

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy

Reklaamivabaks muutunud avalik-õigusliku Eesti Televisiooni eetrist kadusid eilsest nii klipid hambapastat kiitvatest kopraonudest kui ka ülejäänud kommertsteated, et anda teed kultuuri- ja sotsiaalinfole.

Avalike ja mittetulunduslike ürituste kohta hakkab ETV tasuta edastama üldist huvi pakkuvaid teateid mitte rohkem kui kolm korda päevas kolme minuti pikkuste plokkidena, seisab 17. juunil ringhäälingunõukogu (RHN) heakskiidu saanud korras.

Nii võib ETVst nende plokkide vahendusel tulevikus teada saada kontsertidest, spordivõistlustest, etendustest, filmide linastustest jms säärasest juhul, kui ürituste korraldajad on täitnud kolm põhilist tingimust - üritusele on avalik juurdepääs, korraldajad ei taotle kasumit ning vähemalt osa korralduskuludest tuleb avaliku sektori eelarvest.

Logod veel jäävad

Et ETV nn kultuuriteavitus-plokki pääsemise eeltingimus on üritusse paigutatud maksumaksja raha, on ETV juhatuse esimehe Ilmar Raagi hinnangul loogiline.

Mingisse üritusse oma raha paigutamisega avalik sektor ka ühtlasi deklareerib, et tema hinnangul on see ettevõtmine Eesti avalikkusele vajalik, selgitas Raag.

«Ning kui ürituse vajalikkus avalikkusele on otsustatud, tuleb teha maksimum, et see üritus oleks ka võimalikult efektiivne,» tähendas ta. «Näiteks Pimedate Ööde filmifestivali investeerivad nii Tallinna linn kui Eesti riik ja seda korraldab mittetulundus-ühing.»

Kuigi ühtegi kellegi kinnimakstud reklaamisekundit Raagi kinnitusel ETV eetris edaspidi ei näe, jäävad kolme saatesarja juurde mõneks ajaks veel saadete valmimist toetanud firmade logod.

Need saated on «Laulge kaasa», «Loomakliinik» ja «Maa-hommik». Koos loetletud saadete tootmiseks sõlmitud lepingute lõppemisega kaovad avalik-õiguslikult teleekraanilt ka sponsorlepingud. «Aga nende teemade üle arutlemine on üsna mõttetu - oluline on see, milliseks kujunevad printsiibid pikemas perspektiivis,» hindas Raag.

100 miljonit lisaks

Reklaamist loobumise aluseks oli ringhäälinguorganisatsioonide ja kultuuriministeeriumi kokkulepe, mille kohaselt eraõiguslikud Kanal 2 ja TV 3 maksavad ETV-le reklaamist loobumise eest aastas kahe peale 30 miljonit krooni.

Kanal 2 peadirektori Urmas Oru hinnangul on hetkel kõik pooled selle kokkuleppega rahul ning erakanalid pole selle revideerimiseks vaaginud mingeid omapoolseid ettepanekuid.

«Mis kultuuriinfo edastamisse puutub, siis see kattub ETV missiooniga ning mina ei hindaks seda küll mingisuguse varjatud katsena reklaami säilitada,» nentis Oru. «Ja ega kasumit mittetaotlevate ürituste korraldajad ole reeglina need kõige jõukamad reklaamiandjad.»

Raagi poolt esile tõstetud «pikema perspektiivi» puhul on RHNi esimehe Tiit Sinissaare sõnul lisaks erakanalitelt laekuvale nn litsentsitasule oluline silmas pidada ka Riigikogus ühegi vastuhääleta heaks kiidetud Eesti Raadio ja ETV arengukava aastateks 2003-2005.

Selle kohaselt peaks riigi toetus ETV-le juba järgmisel aastal tõusma tänavuselt 139 miljonilt kroonilt 234,4 miljonile kroonile.

Kas Riigikogu sellise rahaeralduse peale kohalikke valimisi sügisel ning enne parlamendivalimisi tuleval kevadel ka heaks kiidab, ei tihanud Sinissaar ennustada. «Aga kui sellist kvalitatiivset hüpet ei tehta, kestab praegune olemasolu piiril vindumine edasi,» märkis ta.

Raagi sõnul võttis Riigikogu endale ETV ja Eesti Raadio arengukava heaks kiites ühtlasi ka moraalse kohustuse tagada selle kava finantseerimine. «See tähendab, et meil on suhteliselt harvaesinev võimalus näha, kui palju moraalne kohustus maksab,» nentis ta.

ETV edastab tasuta

Alates 1. juulist edastab ETV tasuta üldist huvi pakkuvaid teateid mittetulunduslikest avalikest ja heategevuslikest üritustest, samuti sotsiaalse iseloomuga üleskutseid.

• Üritusele peab olema avalik juurdepääs.

• Üritus ei tohi taotleda kasumit.

• Üritust rahastab osaliselt või täielikult avalik sektor.

Mittetulunduslikeks ei loeta reklaami eesmärgil korraldatavaid üritusi ega erakondade või poliitiliste liikumiste üritusi.

Allikas: Eesti Televisioonis teadete edastamise kord

Tagasi üles