Päevatoimetaja:
Marek Kuul

Arheoloogid leidsid Vabaduse väljakult keskaegse väravatorni

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Vabaduse väljaku ehitus- ja kaevamistööd.
Vabaduse väljaku ehitus- ja kaevamistööd. Foto: Peeter Langovits

Arheoloogid leidsid täna Vabaduse väljakul kaevamiste käigus ootamatult keskaegse Harju värava idapoolse eesvärava torni varemed.

Tallinna kultuuriväärtuste ameti muinsuskaitse osakonna juhataja Boris Dubovik ütles Postimees.ee'le, et praeguste plaanide järgi see parklaehituse riigihanke lõpptähtaega edasi ei lükka ning töödega jätkatakse graafiku alusel.

Ajalooline leid avastati, kui kaevati kanalisatsioonitrassi Vabaduse väljakul, Estonian Airi esinduse esisel alal. Dubovik märkis, et loodetavasti leitakse hiljem uuringute käigus ka läänepoolse väravatorni jäänused.

«15. sajandist pärit tornijäänused on heas seisukorras ja arheoloogid tegelevad praegu nende puhastamisega,» lausus Dubovik, lisades, et samasse kohta kavandatud kanalisatsioonikaev nihutatakse eemale ning tornid kindlasti säilitatakse.

Rajatava maa-alusest parkla piirest jäävad leitud tornivaremed umbes kolme meetri kaugusele.

Tallinna abilinnapea Taavi Aasa sõnul näitavad arheoloogilised kaevamised, et Vabaduse väljaku alune maapõu on täis üllatusi ja ootamatusi.

«Hea on see, et saame keskaegse Tallinna kohta autentset informatsiooni väljakaevatavate müüride ja muude rajatiste näol ja kavatseme neid tulevikus maksimaalselt demonstreerida. Samas on leidude hulk nii suur, et on kasvanud arheoloogiliste tööde mahud, mis võivad sundida üle vaatama varem planeeritud tööde lõpptähtaegu,» lausus Aas.

Harju värav asus koos kahe eesväravaga Tallinna linnamüüris Müürivahe tänava ja praeguse Vabaduse väljaku vahelisel Harju tänava lõigul. 1448-53 toimusid
ulatuslikud rekonstrueerimistööd ning ehitati veel teinegi eesvärav. 1538-1767 oli Harju värav seoses linna kaitsmise vajadusega läbikäimiseks suletud. 1862. aastal lammutati eesväravad ja 1875 peavärav.

Tagasi üles