Päevatoimetaja:
Marek Kuul

ETV üritab viimse hetkeni ekraanile reklaami müüa

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy

Hoolimata Riigikogu otsusest kaotada uue aasta keskpaigast Eesti Televisiooni ekraanilt reklaamklipid, kutsub ETV veel seaduse jõustumiseni jäänud päevade jooksul oma kliente järgmiseks aastaks ette reklaamilepinguid sõlmima.

Sellega eirab avalik-õigusliku Eesti Televisiooni tegevjuhtkond maksumaksjast omanikke esindava ringhäälingunõukogu tahet, sest nõukogu otsustas detsembris korralisel koosolekul, et ETV juhatusel tuleb seaduse muutudes rakendada kõik abinõud reklaami ja spondeeritud saadete välistamiseks ETV ekraanil alates 1. juulist 2002.

Ringhäälingunõukogu seisukoha järgi käib see ka nende lepingute kohta, mida ETV on sõlminud enne seaduse jõustumist ja vastuvõtmist.

Otsivad reklaami juurde

ETV reklaamiosakond saatis aga 20. detsembril, üks päev pärast parlamendis ringhäälinguseaduse muutmist oma koostööpartneritele uue olukorra kohta kirja. Selles väidab ETV, et nõue 2002. aasta 1. juulist alates reklaami mitte näidata pole rakendatav nende reklaami- ja sponsorlepingute kohta, mis on sõlmitud enne seaduse jõustumist.

«Seadus jõustub pärast selle väljakuulutamist vabariigi presidendi poolt ning avaldamist Riigi Teatajas, mis kokku võib aega võtta kuni kolm nädalat,» märgib ETV reklaamiosakond kirjas ja edastab oma partneritele head koostöösoovid.

Eesti Televisiooni juhatuse esimees Aare Urm ei pidanud eile võimalikuks Postimehele ETV niisugust tegutsemist selgitada. «Ma ei räägi kellegagi, viibin väliskomandeeringus ja kõned lähevad väga kalliks,» ütles Urm telefonikõnet lõpetades.

ETV juhatuse liige Ilmar Raag ütles, et arutelud reklaamilepingute saatuse kohta, mida puudutab järgmise aasta 1. juulist nende kanalil reklaami keelav seadusemuudatus, seisavad alles ees.

«Mina isiklikult ei ole seda kirja välja saatnud. Kuid tean loogikat, millele see tugineb,» sõnas Raag. «Ka möödunud korral, kui reklaam välja läks, oli nii, et reklaamilepingud kehtivad oma kehtivusaja kaotamiseni.»

Raag sõnas, et tegemist on õigusliku vaidlusteemaga, millest on ka doktoriväitekirju kirjutatud. «Näiteks kui mul on eraomand ja võimule tulevad kommunistid, kes ütlevad, et te saite selle eraomandi lepinguga, mis uue seaduse järgi enam ei kehti,» tõmbas ta paralleeli.

Seadus võib tuua trahvid

Kui aga kehtivad reklaamilepingud tuleb seadusemuudatuse tõttu 1. juulist katkestada, tuleb lepinguis selle eest ette nähtud leppetrahvid ETV juhatuse liikme Raagi sõnul tasuda ETV-l.

«Keegi teine selle eest ju ei maksa,» märkis Raag ja lisas, et sellest olukorrast pole olemas ammendavat õiguslikku analüüsi. «Siit-sealt on kostnud hääli, et seaduse muutmist võiks käsitleda ka force majeure’ina (juristide kõnepruugis vääramatu jõud, mis ei sõltu lepingupooltest - toim.),» lisas ta.

Ringhäälingunõukogu esimees Tiit Sinissaar ütles, et tahab juba täna ETV poolt väljastatud kirjaga tutvuda.

«Ma nüüd ei tea, kes keda kamandab - kas Eesti Televisiooni reklaamiosakond ringhäälingunõukogu või vastupidi,» märkis ta. «Enne täpsemate kommentaaride andmist tahaksin ka aru pärida, kelle käsul sellised asjad toimuvad.»

Sinissaar kinnitas, et ringhäälingunõukogu otsuse kohaselt ei tohiks ETV enam 2002. aasta teise poolde ulatuvaid reklaamilepinguid sõlmida.

Eesti Televisiooni ekraanilt reklaami kaotav seadusemuudatus on üks osa teleturgu korrastavast riigi kokkuleppest kahe eratelekanali - Kanal 2 ja TV 3ga, kes vastutasuks nõustuvad tasuma riigile kumbki 15 miljonit krooni ringhäälinguloa eest aastas.

Tagasi üles