Sel kuul saadab justiitsministeerium arutelule uue erakonnaseaduse eelnõu, mis võtab ette muuhulgas üksikpoliitiku valimiskampaania rahastamise, mis on praegu avalikkuses päevakorral.
Seadus tõttab poliitikute valimisarvete küsimust lahendama
Ministeerium ei soovi küll detaile avalikustada, kuid lubab, et eelnõu koostades mõeldakse ka küsimustele, mis tõusetusid Robert Antropovi ja Jaanus Rahumäe valimiskampaaniatega seoses.
«Erakonnaseaduse eelnõu käsitleb ka erakondade rahastamist, sealhulgas üksikisiku rahastamist, mis on hetkel päevakorral,» ütles ministeeriumi pressijuht Ivi Papstel Postimees.ee'le.
Siiski ei soovinud ta eelnõu lähemalt kommenteerida, enne kui see on küps teistele ministeeriumidele kooskõlastada saatmiseks.
Papsteli sõnul on eelnõus lähtutud paljus Euroopa Nõukogu korruptsioonivastaste riikide ühenduse GRECO 2008. aasta aprillis Eestile esitatud 17 soovitusest.
Ministeerium saatis pressijuhi sõnul hiljuti GRECO-le ka vastukirja, mida aga lähiajal avalikustada ei tohi, sest GRECO on selle ära keelanud.
Papsteli sõnul on siiski lähema poole aasta jooksul lootust, et Eesti hindamisaruanne võetakse vastu ning seejärel muutub see dokument avalikuks.
Pankrotistunud reklaamifirma Droom kaudu ilmusid hiljuti välja dokumendid, mille järgi võisid reformierakondlased Antropov ja Rahumägi oma 2007. aasta valimiskampaania rahastamisel kasutada ebaseaduslikke võtteid, lastes osa arveid tasuda firmadel.
Seadusega on see keelatud. Ent karistusseadustik keelab seda Eestis vaid erakondade kampaaniate puhul ja isiklikku kampaaniat tegevat parteikandidaati mahhinatsioonide eest Eestis kriminaalvastutusele ei võeta.
Nii teataski riigiprokuratuur reedel, et ei alusta kriminaalmenetlust Antropovi ja Rahumäe valimiskampaaniate rahastamisega seoses, sest jõudis info läbitöötamisel järeldusele, et väljapressimisele viitavaid tunnuseid seal ei ole.
Samuti ei ole võimalik alustada kriminaalmenetlust karistusseadustiku paragrahvi 402-2 alusel, mis käsitleb erakonnale tehtava anonüümse, varjatud või juriidilise isiku annetuse vastuvõtmist, sest viiteid erakonna poolt keelatud annetuse vastuvõtmisele ei tuvastatud.
Karistusseadustiku paragrahv 402-2 ei hõlma valimisliitude, üksikkandidaatide või erakonnast eraldi valimiskampaaniat tegevate kandidaatide valimiskampaania võimalikku ebaseaduslikku rahastamist.