Ravimiärimehe Margus Linnamäe telefonikõne Mart Kadastikule andis Eesti Meedia juhtidele idee ettevõte Schibstedilt välja osta, et päästa meediagrupp tükeldamisest.
Kuidas Eesti Meedia leidis Margus Linnamäe?
Eesti Meedia omanikfirma Schibsted otsustas mullu juunis Baltikumi ajakirjandusärist lahkuda, et keskenduda kasumlikumatele kuulutusteportaalidele.
«Huvi investeerida ajakirjandusärisse väljaspool Skandinaaviat on neil lakanud juba mitu aastat tagasi,» rääkis Eesti Meedia juhatuse esimees Mart Kadastik Postimehele antud pikemas intervjuus. «Norras-Rootsis on meediamajad Schibstedile prioriteet, kuid rahvusvahelisel tasemel on ainus prioriteet kuulutusteportaalid. Ehk ajakirjandus väljaspool Skandinaaviat ei olnud Schibstedile enam huvitav.»
Viimase 1,5 aasta jooksul otsis Schibsted Eesti Meediale omanikku Põhjamaadest, kuid täna meediaturu keerulisele seisule ei õnnestunud leida ühtegi usaldusväärset ostjat, kes oleks huvitunud Eesti Meedia tervikuna ostmisest.
«Schibsted võttis kohe alguses seisukoha, et kahtlaste investorite kätte Eesti Meediat ei anta. Schibsted ei otsinud väljapääsu finantsinvestorites, kellelt oleks kindlasti rohkem raha saanud,» kinnitas Kadastik.
Tänavu kevadel, kui Schibsted pidas veel läbirääkimisi Soome meediagruppidega, võttis Kadastikuga ühendust mitmete edukate erastamiste ja ravimiärimehena tuntuks saanud ettevõtja Margus Linnamäe.
«Kui hakkasid levima kuulujutud Eesti Meedia võimaliku müügi kohta, siis helistasin Mart Kadastikule ja tundsin huvi,» meenutab Linnamäe. «Oli mure, et kogu meedia ei muutuks Eestis labaseks ja kollaseks või ei ostaks seda näiteks Gazprom Media.»
Kadastiku sõnul tekkiski Linnamäega kohtudes idee Eesti Meedia ise välja osta. Varem taolist mõtet ei tekkinud, sest juhtkonnal polnud piisavalt raha ning polnud ka potentsiaalset investorit, keda juhtkond oleks usaldanud ja kes oleks samas ettevõtte praeguseid juhte usaldanud.
«Margus on hea investor meediafirmale, sest ta pole meedias peaaegu üldse sõna võtnud ja ka ei plaani seda teha,» rõhutab Kadastik. «Kui omanik teeks seda iga päev hommikust õhtuni, nagu enamik ärimehi siin Eestis teevad, kas edevusest või mõnedest muudest huvidest lähtudes, siis see oleks olnud meile täiesti vastuvõetamatu. Tänu madalale profiilile ta on meediale väga sobilik omanik.»
Eesti Meediast kuulub nüüdsest 50 protsenti Margus Linnamäele ja 50 protsenti juhtkonna ettevõttele TAMM Meedia. TAMM Meediast kuulub 58 protsenti Mart Kadastikule. Eesti Meedia juhatuse liikmetele Toomas Issakule ja Meelis Luhtile ning Kroonpressi juhile Andres Kullile kuulub kõigile 14 protsenti.
«See on olukord, kus me peame üksteist respekteerima ja saavutama kompromissi,» hindab Kadastik. «Eks ühest küljest tundub, et Margusel on suurem osalus ja võim, kuid teisalt ta peab juhtidest omanikke usaldama, sest neil on suuremad võimalused ettevõttes mingit jama kokku keerata.»
Meediagrupi tulevikuväljavaadetes on uued omanikud hoolimata meediasektoris valitsevatele ebakindlatele oludele optimistlikud. «Jah, tõepoolest on meediasektorit ees ootamas suured muutused. Aga selline aeg ongi ettevõtja jaoks huvitav, sest pakub väljakutset. Olukord kus pole kõiki vastuseid teada, sunnib pingutama ja annab võimaluse kasvuks,» märgib Linnamäe.
«Ma arvan, et ideede realiseerimise kohalt pääseme nüüd uuele lainele. Seda aimavad ilmselt ka konkurendid, et meie firma on täna suutlikum kui eile,» lisab Kadastik.
Mõlemad suuromanikud nimetavad prioriteedina Balti turgu ja online-meediat.
Norra meediakontsern Schibsted müüs Baltimaade suurima meediakontserni Eesti Meedia kõik aktsiad esmaspäeval allkirjastatud lepingu kohaselt ligi 30 miljoni euroga ettevõtte juhtkonna ja Margus Linnamäe loodud ettevõttele Meedia Holding OÜ’le.
Pikemaid intervjuusid Mart Kadastiku ja Margus Linnamäega loe Postimehe paberlehest ja Postimees+’st.