Müller näitlikustab selle looga, kus merehädaline lubab panna pääsemise puhuks kirikusse lühtri, kuid pärast pääsemist piirdub üksnes küünla panemisega, Antoniuse kiusatuslugu. Võib oletada, et jutluste seesugune «kirjanduslik töötlus» muutis jumalasõna lähedasemaks ka kuulajaile. Iga Mülleri jutlus kujutab endast sammukest mõistmise okkalisel rajal. Üleskutse mõista, aru saada, olla veendunud ja seejärel vaba oma uskumuses see on Mülleri jutluste paatos.
Kaks kihistust Mülleri jutlustest väärivad iseäranis tähelepanu. Loetagu vaid, millise kirega õpetab Müller kogudust õigesti laulma kirikulaule ja lugema palveid. Sest laul on hinge kandja (12. jutlus). Kas mitte seal ei asu meie, eestlaste kui tulevase laulurahva juured? Tõsi on, et kirikulaul tõrjus saatuslikult kõrvale regilaulu, kuid pani aluse eesti koorilaulukultuurile, mis on vältimatuks osaks eesti identiteedist.
Siinkirjutaja eriline imetlus kuulub aga Müllerile kui eesti esimesele eksistentsialistile. Müller elas jutluste lugemise aegu suure katku ajal, niisiis piirolukorras. 1603. aasta juulis on ta matnud 415 inimest, sealhulgas oma naise. Reiman on oletanud, et Mülleri enda varajane lahkumine tuleneski kurnatusest, mida katkuaastad enesega tõid. Mülleri kannatused peegelduvad ka jutlustes.
23. ja 24. jutlust loen otsekui eksistentsialismi manifesti. Müller otsib siin Moosese, Siiraku, Jaakobi abil elu mõtet keset üldist hädaorgu ja surma. Tõdemus, et «täna kuningas, homme surm» väljendab siinpoolsuse pöördumatust, mis lunastatakse ülestõusmise usus. Elu ise on mull veepinnal või Pindaroselt laenatuna «varju unenägu», somnium umbrae. Suuremaks surmast muutume üksnes igavikule mõeldes, mis tähendab sideme tunnetust enne meid olnute ja pärast meid tulijatega. Müller näitlikustab seda Lutherilt laenatud mõttega, mida ikka ja jälle olen pidanud vajalikuks vahendada ka oma üliõpilastele: «Inimene on narr kuni 40 eluaastani. Kui ta pärast seda aru saab, et ta narr on, siis on tema elu möödas.»
Müller lohutab oma kuulajaid surmajärgse ülestõusmise lootusega. Nelja sajandi tagant meieni jõudnud Mülleri jutlused on kinnitus vaimse ülestõusmise võimalikkusest. Eesti esimese õpetaja looming on ka ise üks suur ilmutus.
Koostanud Külli Habicht, Valve-Liivi Kingisepp, Jaak Peebo, Külli Prillop
Ilmamaa, 2008 /Tiitellehel 2007/