Sotsiaalne töökoht on tööpuuduse leevendamiseks loodud ajutine töökoht, millega seotud kulud kannab kas riik või kohalik omavalitsusüksus (mida sisuliselt möönab ka Pihl).
Mis puudutab Pihli välja toodud valitsuse ja keskerakondliku linnavalitsuse tegemisi ja tegemata jätmisi, siis see ei ole väitluse teema ning ei tõesta kuidagi sotsiaalsete töökohtade positiivset mõju.
2. Sotsiaalsed töökohad on töötajale endale kahjulikud
Oponent tõi välja mitmed kasud töötajale. Hooldus- ja heakorratööde tegemine, eriti teades, et sind palgati vaid n-ö sotsiaalabi korras, ei paku moraalselt rahuldust ega lisaväärtust uute oskustena.
Pärast töö lõppu ei ole inimesel ka mingit konkurentsieelist, sest ettevõtjad teavad, et tegemist oli ajutise töökohaga. Töötajal pole aega, raha ega ka motivatsiooni osaleda ümberõppe programmis, otsida endale teine töökoht või iseennast harida.
Kuivõrd pikas perspektiivis leiaks see inimene endale ümberõppe kaudu parema töö, ei ole see talle kasulik. Seda näitab ka OECD liikmeriikides läbiviidud uuring (lk 18), mille andmetel sotsiaalsed töökohad ei suurenda inimese hiljem töölesaamise võimalust ega sissetulekuid.
Lisaks saab majanduslikke muresid lahendada palju efektiivsemalt, nt inimeste tasandil sotsiaaltoetusi või töötu abiraha suurendades. Sel viisil saab eraldada toetust päriselt vajavad inimesed, jätta neile aega uus töökoht leida või omandada uus kvalifikatsioon.
3. Sotsiaalsed töökohad ei tööta tõhusa pikaajalise töötuse vähendamise instrumendina
Sotsiaalsed töökohad ei ole efektiivne meede tööpuuduse vähendamiseks. Nagu Jüri Pihl oma argumentatsioonis märgib, on sotsiaalsete töökohtade näol tegemist ajutise meetmega. Taoline meede ei loo alalisi töökohti ning ei tooda kasutegurit riigi jaoks pikas perspektiivis. Tegemist on kunstliku meetmega tööpuuduse leevendamiseks.
Sotsiaalsed töökohad kurnavad nii riiki või kohalikku omavalitsusüksust kui ka maksumaksjaid nende toetamise asemel.
Seepärast ei ole sotsiaalsete töökohtade loomine leidnud ka Euroopa Komisjoni ja teiste rahvusvaheliselt tunnustatud institutsioonide toetust. Nemad soosivad toetuste ja muude rahaliste vahendite kasutamist eelkõige muude tööturumeetmete rakendamiseks (sh investeeringud ettevõtlusse ja palgatoetused).
Eeltoodu kehtib ka Pihli viidatud Euroopa Sotsiaalfondi rahade kasutamise kohta Eestis. Eesti riigi ning omavalitsusüksuste eesmärk on alaliste töökohtade loomise toetamine, mida aitavad saavutada kõik tööturumeetmed peale sotsiaalsete töökohtade loomise.