/nginx/o/2013/09/05/2205827t1hd01e.jpg)
Peagi kaob võimalus pilada Eesti Televisiooni tuntud lastesaadete tegelasi, sest telekanali kangelasi hakkab kaitsma kaubamärgiseadus.
«Registreeritud kaubamärgid on näiteks «Mõmmi aabits», «Laulukarussell», «Pehmed ja karvased» ning «Lasteekraan»,» loetles Eesti Rahvusringhäälingu (ERR) õigusosakonna juht Karin Victoria Kuuskemaa saateid, mis on kaubamärgina patendiametis registreeritud. Hiljuti lisandusid sellesse nimekirja ka «Hunt Kriimsilm» ning «Tipp ja Täpp». See tähendab, et peagi ei saa ERR loata toota kreisiraadiolikke klippe «Tipp ja Täpp viinaravil».
Kuuskemaa selgitas, et kuna tegu on Eesti Televisiooni tuntud saadete ja tegelaskujudega, otsustas juhatus neid kui kaubamärke kaitsta. Telekanal on esitanud kaubamärgi registreerimise taotluse ka saadetele «Kõige suurem sõber», «Buratino tegutseb jälle», «Nõiakivi» ja «Vandersellid». Eraldi tegelaskujudena taotletakse kaubamärkide registreerimist Leopoldile, Postikanale ja Äpule.
Segaduste ennetamiseks
Saadete ja tegelaste kaubamärgina registreerimine aitab edaspidi vältida segadusi, mida tekitas eratelekanali TV 3 plaan lasta eetrisse nimetatud lastesaadet pilav paroodia.
Nimelt pidi kevadel TV 3 eetrisse jõudma Ken Saani produktsioonifirma Konguta Agro toodetud omaaegset lastesaadet parodeeriv saade «Kõige suurem sõber».
Kui ERR lubas produktsioonifirma kohtusse kaevata, muudeti saate ja tegelaskujude nimesid. Paroodiat uue nimega «Täna õhtul Leo Põld» aga eetrisse ei lastudki, sest Kana osatäitja Dan Põldroos suri enne sarja ekraanile jõudmist.
Vaatamata asjaolule, et autoriõiguse seadus annab loa autori nõusolekuta ning parodeeritava teose kui terviku mainet kahjustamata kasutada teost paroodiasaadete tootmisel, ei saa edaspidi Eesti Televisiooni lastesaadete paroodiatega segadusi tekkida.
Saate või tegelaskuju kaubamärgina registreerimisel tekib neile kaubamärgiseadusest tulenev õiguskaitse, mis tähendab kaubamärgiomaniku ainuõigust kasutada kaubamärki ning keelata kolmandatel isikutel kasutada äritegevuses õiguskaitse saanud kaubamärgiga identseid või sarnaseid kaupu ja teenuseid.
Kõiki korraga ei saa
Ta tõi näite, et kui «Kõige suurema sõbra» tegelaskujudega tehakse saade, milles Leopold tarvitab narkootilisi aineid, siis see pole kooskõlas lastesaate hea tavaga.
Kuuskemaa lükkas ümber arvamuse, justkui registreeriks ERR oma lastesaated ja tegelaskujud ainult kevadel lahvatanud nn Leopoldi-skandaali tõttu. Ta ütles, et turundusplaanis oli juba ammu ette nähtud, et igal aastal kavandatakse mingi eelarve osa kaubamärkide registreerimiseks.
Korraga kõiki kaubamärke registreerida pole tema sõnul aga võimalik, sest see on väga kulukas ettevõtmine.
Juulis registreeriti patendiametis järgmised kaubamärgid:
Lotte
LHV
Elioni DTV
Tunnuslause «Avasta maailma»
Taotlused registreerimiseks on esitatud järgmistele kaubamärkidele:
Lastesaated «Hunt Kriimsilm» ning «Tipp ja Täpp»
Isamaaliit
Tere AS logo
Tauno Kangro Tallinna lahte kavandatav Kalevipoja kuju
Etendused «Ürgnaine» ja «Ürgmees»
Tunnuslause «Hoolitse enda eest»