Rituaalse telerivaatamise uurimine on meediauurijale samasugune maiuspala nagu geoloogile mõne vääriskivi leidmine. Saad ehk teada midagi erakordset ja ootamatut suure hulga inimeste meediakäitumise kohta.
Pilt telest, hääl raadiost
Uuringufirma Emor abiga viis rahvusringhäälingu uuringukeskus Eurovisiooni lauluvõistluse järgsetel päevadel läbi telefoniküsitluse, et koguda lisateavet võistluse jälgimise kohta. Küsitluses osales 401 eestlast vanuses 1274 aastat, valim oli esinduslik.
Eeskätt huvitas meid, kui palju vaadati ülekannet väljaspool kodu sõprade ja tuttavate juures, pubides või avalikel üritustel. Emori telemõõdikud, millele toetuvad oma vaatajanumbrite hindamisel Eesti telekanalid, seda teavet ei anna.
Teiseks pakkus meile huvi see, kui palju on Eestis neid, kes vaatasid küll pilti ETVst, kuid kuulasid Raadio 2, kus lauluvõistlust kommenteerisid Mart Juur ja Andrus Kivirähk.
Viimastel aastatel on lauluvõistluse tähendus meediasündmusena eestlaste jaoks märkimisväärselt vähenenud. Eeskätt käib see finaali kohta, kuhu meie esindajal pole olnud asja alates 2004. aastast, mil võeti kasutusele poolfinaalide süsteem.
Kõige ilmekamalt väljendub huvi langus vaatajate arvus. 2003. aastal Riias toimunud finaali vaatas keskmiselt 40 protsenti 1274-aastastest eestimaalastest, aasta hiljem 24 protsenti. Tänavu oli poolfinaali vaadatavus võrreldes varasemaga küll mõnevõrra suurem (reiting 24 protsenti, vaatajaid 453 000), kuid lõppvõistluse vaadatavus jäi mullusele alla (reiting 20 protsenti, vaatajaid 426 000).
Võib oletada, et vähenenud huvi Eurovisiooni lauluvõistluse vastu on lahjendanud ka inimeste soovi kujundada üritusest enda jaoks seltskondlik tähtsündmus. Harvemini tullakse kokku, nositakse üheskoos kõrvale kartulisalatit ja kommenteeritakse laule.