Aga põhiolemuselt on ta jäänud eneseotsijaks, teelolijaks või nagu äsja müüki tulnud romaani kontekstis peaks ütlema: jões viibijaks, jõe poolt kantuks, ujujaks kord vastu-, enamasti ikka pärivoolu, kord sukeldudes, kord keeristega silmitsi seistes, kord koolmetel kaldale tõustes, et siis taas voogudesse vajuda. Selleks et kogeda kõik ongi voolamise päralt, nii nagu Platon Herakleitose õpetuse kokku on võtnud panta rhei.
Kaplinski tuleb nende arutluste juurde mitmes kohas, otsesõnu romaani koodas (lk 304), kus ta möönab, et Herakleitosel oli olnud õigus: ei saa astuda kaht korda samasse jõkke. Kõik on igaveses ringkäigus, vesi vahetab vaid vormi, olles kord aur, udu, sadades vihmana lompideks, tiikideks, järvedeks, peitudes allikatesse, et sealt imbuda ojadeks, edasi jõgedeks, valgudes lõpuks merre, ookeani, et alustada uut ringkäiku.
Seesama jõgi Kaplinski romaanis Emajõgi, Mater Acquarum ongi igavese ringkäigu metafoor, milles inimene on ometi määratud läbima erinevaid elukogemusi, igaüks neist omamoodi pidevalt inimeseks saamise ja inimeseks jäämise proov, mõnes olukorras aga koguni murdepunkt.
«Seesama jõgi» on initsiatsiooni, täiskasvanuks pühendamise, uude eluteadvusse sisenemise lugu. See algab jõe niisugusest seisundist mida kreeka mütoloogia tunneb Styxina. Loo jutustaja kellel on mitmeid sarnasusi 1960ndate alguse ülikooliaastate Kaplinskiga, niipalju kui me tema elulugu teame on romaani algul tulnud ära saatma oma Õpetajat Styxi voogudesse. Ta on tulnud matustele koos oma naise Irinaga, kelle ta tõenäoliselt oli leidnud Leningradist, kuhu ta sellesama Õpetajaga juhtunud loo pärast oli läinud, seal abiellunud ja peregi loonud. Sellele viitab romaani lõpp. Ent alguses me seda kõike veel ei tea. Ajaliselt ühe suvega piirduva romaani esimeses pooles on lehekülgede kaupa dialooge, diamonolooge, pihtimuslikku sisekõnet usu, maailma, inimese ja Eesti saatuse, erinevate rahvaste ja nende keelte päritolu, luule ja kirjanduse olemuse üle.