Päevatoimetaja:
Alexandra Saarniit
Saada vihje

Reisisaatja: vabandage, kas ma võin teid aidata?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Tallinna autobusside reisisaatjate koolitus. Pildil on Diana Tuisk.
Tallinna autobusside reisisaatjate koolitus. Pildil on Diana Tuisk. Foto: Liis Treimann

Just selliste sõnadega peavad homsest Tallinna linnaliinibussides reisisaatjana tööd alustavad mehed-naised pöörduma sõitjate poole, et abistada neid pileti komposteerimisel, lapsevankriga või ratastooliga bussi sisenemisel ja sealt väljumisel, aga ka kõikvõimalikel muudel juhtudel.


Tallinna autobussikoondises (TAK) käis täna hommikul alates kella üheksast vilgas tegevus. 1. septembrist tööle vormistatud 160 reisisaatjat sai nii teoreetilist kui praktilist õpetust, kuidas oma tööd võimalikult hästi teha. Homsest võtab neist bussides koha sisse 60, ülejäänud mõni päev hiljem pärast koolituse lõppemist.


Inimesed olid jagatud mitmesse rühma, igaühes kuni 25 reisisaatjat. Kui ühed kuulasid klassiruumis hinge kinni pidades psühholoogi nõuandeid, siis teised istusid juba bussides ning panid kõrva taha TAKi veokorraldusosakonna asjatundajate näpunäiteid, kuidas ühte või teist konkreetset olukorda lahendada.

TAKi 1. veokorraldusosakonna juhataja Ulvar Niitsoo rõhutas igal võimalikul juhul, et reisisaatja peab sõitjatega viisakalt käituma. Seepärast tulebki iga kord enne inimese poole pöördumist küsida, et kas ta ikka soovib, et teda abistatakse. Alati leidub ju ka niisuguseid vanureid või noori emasid, kes tahavad kõike ainult ise teha ning peavad abistamist isegi alandavaks. Ka räpakatel ja haisu levitavatel sõitjatel tuleb lihtsalt paluda bussist välja astuda. Jõudu kasutada ei tohi.

Viimast õpetust saanud reisisaatjad asuvad juba homme hommikul või pärastlõunal tööle. Täna said nad kätte selle ning järgmise nädala töögraafiku. Esimese vahetuse reisisaatjad alustavad hommikul kell kuus ning töötavad kaheksa tundi, teine vahetus kestab kahest kümneni õhtul. Igaühel on teada liin, mida nad sõitma hakkavad. Põhiliselt võtavad reisisaatjad koha sisse madalapõhjalistes bussides, sest just neid kasutavad kõige rohkem ratastoolides ning lapsekärudega sõitjad.

Niitsoo ütles, et reisisaatjad hakkavad palka saama 4450 krooni kuus, 100 krooni rohkem kui busside koristajad, kes alustasid TAKis tööd juba juulist. Selline «hinnavahe» tähendab tema sõnul, et reisisaatjad on veidi kõrgema taseme töötajad kui koristajad. Sõlmitud töölepingud kehtivad käesoleva aasta lõpuni. Selleks ajaks peaks olema selge, kas linnavalitus rahastab sotsiaalseid töökohti ka järgmisel aastal.

TAKi avalike suhete juht Sirje Roht ütles, et kevadel registreerus reisisaatjateks 245 inimest. Osa neist on endale leidnud mingi muu töökoha. Kuid iga päev pidi bussikoondise poole pöörduma üha uusi inimesi, kes soovivad reisisaatjatena töötada. Tõenäoliselt pärast 10. septembril lauluväljakul toimuvat töömessi korraldab TAK reisisaatjate uue koolituse.

Tagasi üles