Mil määral näitab see tabel koolide üldist taset?
Näitab küll taset. Ärme unustame, et tegemist on valikeksamitega, sest vaid üks eksam oli kohustuslik.
Kõige informatiivsemad on tabelid koolijuhtidele, kes teavad täpset infot. Tõlgendamiseks on vaja hulk lisainfot juurde saada, lihtsalt arv või koht tabelis ei ütle midagi, me võime seda valesti lugeda. Minu meelest polegi õige koolidel oma kohti taga ajada, vaid mõistlik oleks vaadata tendentse, muutusi ja võrrelda mitte kõikide koolide, vaid teiste omasugustega - maakonnakeskuste koolid omavahel, need, kes saavad õpilasi valida, omavahel.
Millised põhjused võivad olla mõne kooli järskudel tõusudel või langustel tabeli sees, näiteks paarikümne koha võrra?
Eks koolid oskavad paremini hinnata. Mina kõrvalseisjana saan seda öelda, millest sõltub tulemus: õpilasest ja õpetajast. Kui vaatame, et eelmise aastaga võrreldes on suur kõikumine, kuid õpetaja on sama, siis järelikult on kontingent teine - kas nende motiveeritus on nõrgem või ongi olnud tugevam-nõrgem lend.
Aeg-ajalt tuleb vaadata ka õpilaste arvu. Näiteks kui ühel aastal on ühte eksamit teinud paarkümmend õpilast, siis nende tõenäoline tulemus on madalam kui sel aastal, mil eksamit on teinud vaid üks motiveeritud õpilane.
Mismoodi koolide tänavusi keskmisi eksamitulemusi hinnata?
Selle aasta riigieksami tulemused on natuke paremad kui olid eelmisel aastal. See on tendents, mulle tundub, et noored on motiveeritumad ja teevad oma valikuid varem läbi mõeldes.
Kui vaadata seda, et kõikide eksamite keskmine tulemus vabariigis on 60-61 punkti vahel, siis on tegelikult meil suur hulk väga tublisid koole, kes suudavad oma lõpetajad hoida keskmisel tasemel. 127 ehk üle poole koolidest on üle keskmise, super ju, mida tahta!
Seega võib Eesti hariduse üle uhke olla, sest õpetajad teevad suurt tööd ja suudavad õpilased tööle panna. Eks need motiveeritud õpilased saavad ise hakkama, aga kuidas õpetaja suudab targa, aga mõnikord laisa õpilase tööle panna, see on oskuslik ja just sealt need tulemused tulevad.