SEB Ühispanga tellimusel käivad müügimehed mööda koole, kaasas taotlusblanketid ja digikaamera, et saada uusi kasutajaid ISIC-kaardi ja pangakaardi hübriidile.
Ühispank noolib koolilaste seast endale uusi kliente
Möödunud nädalal külastasid kaks end ISIC-kaardi müügiesindajana tutvustanud naist Kalamaja põhikooli, kus jagasid laiali SEB Ühispanga deebetkaardi taotlused. Selline müügikampaania tekitas paljudes kodudes tõsist hämmeldust.
«Ma saadan oma lapse kooli, et temast saaks tark ja haritud inimene,» pahandas ühe õpilase isa, kes oma nime konflikti kartuses avaldada ei soovinud. «Kõik vajalikud dokumendid ajan ma korda ilma müügimeeste abita. Kool ei ole kaubanduskeskus, kus võib müüa kõike, mis pähe tuleb,» ütles ta.
Agressiivne müük
Kalamaja põhikooli direktor Marko Rööpson pidas enne ISICu tutvustajate majjalubamist pikalt aru. «Olen saanud etteheiteid, et kool on konservatiivne ja pole piisavalt avatud. Arvasin, et ehk lõpuklasside õpilased on teemast huvitatud,» rääkis ta.
Rööpsoni sõnul oli tegemist panganduseetikaga sobimatu agressiivse müügi esindajatega ning ta lubas, et ükski müügimees enam uksest sisse ei saa.
Kooli õppealajuhataja Thea Mältsamees nentis, et kuni müügiesindajate saabumiseni teadsid kõik, et majja saabuvad voldikuid jagama ISIC-kaardi tutvustajad. Keegi ei osanud oodata, et kohe hakatakse vormistama pangakaarditaotlusi.
«Telefoni teel koolitulekuks luba küsides tutvustasid nad pakutavat kui õpilaste sooduskaarti, mis annab poodides ja muuseumides allahindlust. Ühispanga deebetkaardist polnud sõnagi juttu,» väitis ta.
Mältsamehe sõnul tahtsid müügiesindajad alustada 3. klassi lastest, kuid said loa suhelda vaid lõpuklassidega. Vaatamata soovitusele oodata paberite täitmisega vanematelt loa saamiseni, rahustasid müügiesindajad kooli juhtkonda sellega, et kaardile ei pruugi lihtsalt järele tulla.
SEB Eesti Ühispanga selgitusel käivad koolides nende müügipartneri OÜ SalesForce esindajad. Aasta jooksul pakutakse ISICu pangakaarti kuni sajas koolis ning ilma juhtkonna käest luba küsimata üle kooli ukseläve kunagi ei astuta. OÜ SalesForce müügijuht Ivar Liivamägi ütles Postimehele, et ta ei saa kommenteerida Ühispangaga seotud tegemisi.
«Võin vaid öelda, et meil on nendega sõlmitud leping, kuid kommentaaride andmine on panga pädevuses ning kui meie oma suu lahti teeme, on selle eest ette nähtud suured trahvid,» rääkis Liivamägi.
Ühispanga noorteprojekti juht Allan Selirand ütles, et SalesForce ei esinda panka mitte mingil määral ja firma tegeleb vaid blankettide kokkukorjamisega. «Nad jagavad koolides vaid infot meie ISIC Scholari pangakaardi kohta,» rääkis Selirand.
Kuigi Seliranna väitel saavad lapsed vanemate jaoks kaasa voldiku, siis Kalamaja koolis seda alati ei antud. Pärast sissejuhatavat juttu lasti õpilastel täita taotlusblankett ning tehti portreefoto.
Eetika küsimus
Kui valmistehtud kaardile poole aasta jooksul järele ei tulda, hävitab Ühispank need koos taotlusblankettidega. Selirand kinnitas, et mitte keegi ei pea kartma Ühispangast soovimatult tulvavaid pakkumisi. «Mingit kasu me lapse tehtud taotlusest ei lõika,» väitis ta.
Tallinna haridusameti pressiesindaja Rainer Rannala ütles, et kui kirjeldatud tegevus toimus õppetöövälisel ajal, siis ei saa otseselt seda keelata. «Iseasi, kas sellisel kujul ettevõtte toodete müümine käib kokku heade äritavadega ja on eetiline,» lisas Rannala.
ISIC Scholar Electron
Pangakaart, mis ühendab endas rahvusvahelise õpilaskaardi ISIC Scholar ja rahvusvahelise pangakaardi Electron.
Kaart võimaldab teha pangatehinguid, tõestada ettenäitaja õpilasstaatust ning saada soodustusi partnerite juures.
Õpilasstaatust saab tõestada tänu pangakaardile kantud sünniajale, koolile, fotole ja kodulinnale.
Kaarti saavad taotleda kõik vähemalt kuueaastased üld- või kutsehariduskoolide õpilased.
Alla 18-aastase isiku kaardilepingule peab alla kirjutama ka lapsevanem.
Allikas: SEB Ühispank