Päevatoimetaja:
Marek Kuul

Haabersti linnaosavanemat reklaamivad teadmata firmad

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Haabersti linnaosavanema Viktor Vassiljevi reklaam ripub juba aastaid suure magistraali ääres.
Haabersti linnaosavanema Viktor Vassiljevi reklaam ripub juba aastaid suure magistraali ääres. Foto: Mihkel Maripuu

Milline poliitik ei tahaks 2500 krooni eest hoida aastaid tiheda liiklusega magistraali ääres oma reklaamplakatit? See on võimalik, kui su nimi on Viktor Vassiljev ja sa oled keskerakondlik linnaosavanem.



«Koostöö viib sihile» ei pruugi olla kõige vaimukam reklaamlause, ent kui oled poliitik ja seda lauset saab tasuta hoida sinu näolapi kõrval Tallinna tiheda liiklusega tänava ääres, siis miks mitte kasutada võimalust. Vähemalt seda väidab Haabersti linnaosavanem Viktor Vassiljev.



Reklaamid Vassiljevi ja tema abi Juhan Hindovi nägudega on Haaberstis üleval juba üsna pikalt, linnaosavanema enda mäletamist mööda neli aastat.


Vassiljevi näolapi kõrval on ka üks logo, mis ei paista esimesel pilgul silma, ent kust võib lugeda välja «Haabersti Ettevõtete Nõukoda», lühendina HENK.



Vassiljev väidab, et reklaamide ülesriputamise taga on just HENK. Oma organisatsiooni tutvustamiseks tegevat see pidevalt kampaaniat ja reklaaminäoks kasutavad nad tema nägu.



HENKi kuulub mitmeid lugupeetud ettevõtteid, nagu kinnisvarafirma Haabersti Maja, AS Hansa Autokeskus ja OÜ Prisma Meedia.



HENKi juhatuse esimees Heldur Nermann, kes on ka Haabersti Maja juht, räägib aga natuke teistsugust juttu. Nende sõnul on HENKi logo Vassiljevi reklaamil, sest oli võimalus see tasuta sinna riputada, et oma organisatsiooni tutvustada.


«Mul on meie rahadest päris hea ülevaade, meie eelarvest see ei tule,» eitas Nermann, et HENK tasuks Vassiljevi reklaami kulusid.



Vassiljev teatas selle peale, et ju siis maksis reklaami eest mõni HENKi liige, ent kes, ei osanud ta pakkuda. Lisaks vandus linnaosavanem jumalakeeli, et reklaamikampaania maksis vaid plakatite tootmise kulu ehk tema mäletamist mööda umbes 2500 krooni pluss käibemaks ühe plakati pealt.



Reklaamifirma aga Vassiljevi sõnul oma pinna kasutamise eest raha ei taha, sest niikuinii on neil pidevalt umbes 30 protsenti pindadest tühjad ja praeguse kriisi ajal oleks tühjasid pindasid veelgi enam, kui poleks tasuta reklaame nagu tema näopildi oma.



«Reklaamitulpade firma jaoks on tühi tulp kui häbiplekk, see näitab, et nende äri läheb halvasti,» selgitas Vassiljev. «Praegu näiteks ma tean, et nad teevad äriühingutele väga suuri hinnasoodustusi, et midagigi üleval ripuks.»



Reklaamipindade omanik Prisma Meedia võiks selgitada, kas tõesti läks isegi buumi ajal äri nii halvasti, et parema puudumisel tuli Viktor Vassiljevi plakateid kasutada, ent firma juht Raul Suurhans keeldub kommentaaridest.



Möödunud esmaspäeval palus ta saata küsimused meiliga ja lubas vastata, kui aega leiab. Reedeks polnud ta aega leidnud ja telefoni teel ei soovinud ta reedel vastata.


Sellise reklaami puhul tuleb veel arvestada, et linn nõuab reklaamide pealt reklaamimaksu ja maksust vabastamiseks peab linnavalitsus iga kord eraldi otsuse tegema. Lisaks küsib linnavalitsus oma maa peal reklaamimise eest ka renti.



Ehk kui reklaamifirma annab oma pinna tasuta ära, siis kulud reklaami ülevalhoidmise eest jäävad neile ikka.


Tallinna sotsiaaldemokraatide esimehe Jaak Juske sõnul näeb kogu asi natuke kahtlane välja. «Tasuta lõunaid pole,» ütles Juske, kelle sõnul on reklaamifirmad linnavalitsusest väga sõltuvad, sest linn saab üsna vabalt otsustada, kus keegi reklaame üleval hoida saab.



Valik Haabersti linnaosavanema Viktor vassiljevi vastuseid postimehele


7. august 2009:


Kes maksab plakatite ülespanemise eest?


Plakatil on peal mu nägu, loosung «Koostöö viib sihile» ja Haabersti Ettevõtete Nõukogu logo. HENK, mis ühendab Haaberstis tegutsevaid ettevõtteid, teeb endale pidevalt kampaaniat, värvates endale uusi liikmeid. See on nende makstud reklaam ja mina olen nende reklaaminägu, sest minu initsiatiivil see nõukoda loodi, mistõttu ma ei näe selles midagi hullu. Peale selle, see plakati ülesriputamine tänapäeval ei maksa üldse mitte midagi. Plakat maksab midagi kaks ja pool tuhat ja ripub paar aastat.


Kahe ja poole tuhande eest saab seda paar aastat hoida?


Võite ise ka oma plakati üles riputada kahe ja poole tuhande eest.


Kas see oli ettevõtjate ettepanek, et teie võiksite selle reklaaminägu olla?


Kuulge, see oli nelja aasta eest. Mina ei mäleta, kumb selle variandi välja pakkus. Kindla peale oli see minu soov, et mu nägu oleks seal, aga võimalik, et nemad jõudsid selle variandi välja pakkuda enne mind.



14. august 2009:


Te ütlesite, et reklaamid maksis kinni HENK?


Ei, ma ütlesin, et need on HENKi kampaania reklaamid ja maksis nende eest kas HENK või keegi HENKi liikmetest. HENKil on olnud nelja aasta jooksul mitu kampaaniat, neid on makstud eri viisidel. Osa läks kunagi vist HENKi arveldada, HENKil omal ju raha pole, vaid väike liikmemaks, nii et arveid maksavad kas HENKi liikmed või toetajad.


Millised HENKi toetajad?


Ma tõesti ei tea, issand jumal.


Miks peaks keegi kolmas maksma kinni reklaame, kus reklaamitakse HENKi ja kasutatakse teie nägu?


Sest see on HENKi kampaania.


Aga HENK ise ei maksa ju selle eest.


Maksab kas HENK või keegi HENKi liikmetest. See on sama. Kuna HENKi arvel tavaliselt mingit raha pole, siis sama hästi võib maksta keegi HENKi liikmetest.


Kas te oskate mulle öelda, miks peaks mingi firma hoidma üleval reklaame, kus kasutatakse teie nägu ja reklaamitakse Haabersti Ettevõtete Nõukoda, kui selle firma enda eksistentsist pole märkigi?


Nüüd saan ma aru, kuhu te sihite. Mind ei ole mingi firma toetanud, mingit korruptsiooni siin pole. HENK ehk Haabersti Ettevõtete Nõukoda ongi ettevõtjad ja ettevõtted. HENK on loodud kui ettevõtete ühendus, toetades, ent mitte reklaamides ühendust, nad propageerivad iseennast.


See ühendus on loodud nagu gild, nagu Mustpeade selts. Seal on lugupeetud firmad, mis on ettevõtete ühenduses, ja nad on huvitatud, et ühendus oleks kajastatud.


Ühistul on kodulehekülg, firmad, mis on ühistu liikmed, nad teavad, et nad on lugupeetud ja arvestatavad firmad ja selle eest pole firmadele üldsegi suur väljaminek välja käia kaks ja pool tuhat krooni.


Ärge tulge mulle ütlema, et kaks ja pool tuhat krooni, et toota natuke vakstut, on kõik, mida see maksab. Need reklaamid on kuude kaupa üleval.


Kuulge, uurige, nii palju kui tahate, aga nii ongi.

Märksõnad

Tagasi üles