Päevatoimetaja:
Anu Viita-Neuhaus
Saada vihje

Õigesti valitud suusad meelitavad sõitma

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Suuski valides tuleb jälgida nende pikkust, jäikust ja hinda. Pildil aitab Hawaii Expressi müügispetsialist Oliver Johanson valida suuski endisel tippkahevõistlejal Rauno Pikkoril.
Suuski valides tuleb jälgida nende pikkust, jäikust ja hinda. Pildil aitab Hawaii Expressi müügispetsialist Oliver Johanson valida suuski endisel tippkahevõistlejal Rauno Pikkoril. Foto: Postimees.ee

Suuski valides tuleb olla hoolikas ja osta pigem veidi parem kui päris tavaline komplekt, sest mugavad ja hästi libisevad suusad meelitavad ka rohkem sõitma.

Tavalised suusad jagunevad kaheks – klassika- ja uisustiili omadeks. Suuski valides tuleb kindlasti jälgida, et need oleksid õige pikkusega. Klassikastiili suusad peavad olema inimesest 15–25, uisustiili omad 10–15 sentimeetrit pikemad. Lisaks tuleb jälgida suuskade jäikust, võttes seejuures arvesse kehakaalu – mida raskem on inimene, seda jäigem peab olema suusk.

«Soovitaks alati natuke paremat suuska, mitte kõige tavalisemat komplekti,» ütles Hawaii Expressi Pirita kaupluse juhataja Siim Toim. «Hea suusaga, mis libiseb hästi ja on muidu mugav, sõidetakse alati rohkem kui sellisega, millega on halb minek. Kallimad suusad on kvaliteedilt paremad ning nendega sõites saab suurema naudingu.»

Vahe sisu ja põhja koostises

Kuigi peale vaadates tunduvad kõik suusad sarnased, seisneb lihtsamate-odavamate ja paremate-kallimate vahe nende sisu ja põhja koostises – esimestel on puit-, teistel kärgsisu. «Odavamatel suuskadel kulub määre kiiresti alt, parematel läheb aga põhja pooridesse ja püsib olenevalt lume tüübist peal kuni 50 kilomeetrit,» selgitas Toim.

Lastesuuskade hinnad algavad 500 kroonist, täiskasvanute suusad maksavad vähemalt 800 ja kvaliteetsuusad vähemalt 2000 krooni. Õigesti valitud suusad peaksid Toimi sõnul vastu pidama vähemalt viis aastat.

Suusasaabastest on tavalisimad poolkõrge säärega saapad, mille hinnad algavad 800–900 kroonist. On olemas ka spetsiaalsed lühema säärega klassikastiilisaapad ja kõrgema säärega uisustiilisaapad ning kombisaapad, millel saab jalatoe ära võtta.

Poodidest leiab ka suusakomplekte, mis sisaldavad suuski, klambreid ja saapaid. Lastele mõeldud komplektide hinnad algavad 1500, täiskasvanute omad 1800 kroonist. Toimi sõnul on komplektid mõeldud aga rohkem kasvueas lastele koolis sõitmiseks või neile, kes sõidavad vähe.

Suusakepi pikkus võiks olla klassikasuuskade puhul õlani ning uisu omadel kõrvani. Suusakeppide hinnad algavad 180 kroonist.

Määrimine kaitseb suuski

Mäesuusad peaks olema aga inimesest 10–15 sentimeetrit lühemad. Lühemate suuskadega on Toimi sõnul mäel parem hoogu sisse saada, manööverdada ja suusatamist õppida. Ka mäesuuski valides tuleb jälgida nende jäikust – mida jäigemad suusad, seda paremaid oskusi need eeldavad.

Mäesuusasaabas võiks Toimi sõnul olla pigem veidi suurem kui täpselt paras, sest päev läbi mäel olles jalg tursub ja saabas võib hakata pigistama. Jalga hoiavad hõõrdumise eest hästi spetsiaalsed slaalomisaapad ja -sokid.

Mäesuusakepid peaksid olema nii pikad, et kui kepp maha toetada, moodustuks käe kõverdamisel küünarnukist 90-kraadine nurk.

Korralikud mäesuusad koos sidemetega saab Toimi sõnul alates 5000–6000 kroonist ja saapad alates 2000 kroonist, mäesuusakeppide hinnad algavad 300–400 kroonist.

Suuski hooldades on olulisim nende määrimine, mis kaitseb suuski ja parandab sõiduomadusi. Kui suusad on alt halliks muutunud, on nende põhi rikutud ja viimane aeg määrimine ette võtta. Määrdeid on kahte tüüpi – libisemis- ja pidamismäärded. Klassikasuusale määritakse peale pidamismääret, vältimaks suusa tagasilibisemist. Pidamismääret kantakse suuskadele saapa kannast alates suusanina poole umbes 50–60 sentimeetri pikkuselt.

Libisemismääret on kaht tüüpi – nn laisamehemääre ehk kiirmääre, mis hõõrutakse suusale alla ja võimaldab kohe sõitma minna, ning parafiin. Parafiinegi on eri sorti olenevalt fluorisisaldusest ja sellest, kui külma ilmaga kasutamiseks on määre mõeldud. Mida suurem on fluorisisaldus, seda kiirem on suusk niisketes oludes.

Klassikalist stiili sõites tuleks libisemismääret kanda ainult suusa otstesse – keskele tuleb pidamismääre –, uisku sõites aga üle terve suusa. Parafiini tuleb suusale alla kuumutada, jälgides, et raud ei oleks liiga kuum. Õiged temperatuurid on parafiinipakkidel kirjas, keskmine kuumus on 130 kraadi.

Suuskade määrimine

• Suusamäärdeid on kaht tüüpi – libisemis- ja pidamismäärded. Klassikasuusale määritakse pidamismääret, vältimaks suusa tagasilibisemist.

• Pidamismääret kantakse suuskadele saapa kannast alates suusanina poole umbes 50–60 sentimeetri pikkuselt.

• Libisemismääret on kahte tüüpi – nn laisamehemääre ehk kiirmääre, mis hõõrutakse suusale alla ja võimaldab kohe sõitma minna, ning parafiin.

• Klassikalist stiili sõites tuleks libisemismääret kanda ainult suusa otstesse, sest keskele tuleb pidamismääre, uisku sõites aga üle terve suusa.

• Parafiini tuleb suusale alla kuumutada – esmalt suusale peale määrida, siis kuuma määrderauaga kuumutada, jahutada ja plastmassist kaabitsaga maha kaapida.

Allikas: Siim Toim

Kommentaarid
Tagasi üles