Ükski Eesti ajalugu tundev inimene ei kahtle ilmselt, et Konstantin Päts on meie rahvuslik suurkuju, isegi kui suhtuda tema isikusse ja rolli kriitiliselt või koguni vaenulikult, nagu mõnes ringkonnas viimasel ajal kombeks.
Loomulikult ei rajanud Päts Eesti Vabariiki üksinda ega paljakäsi, kuid riigi rajajate hulka peame ta ometi arvama. Kerkib koguni küsimus, kas teda ei tuleks meie «asutaja-isade» hulgas esikohale asetada.
Ent kuna riigi rajamine on traditsiooniliselt kollektiivne tegevus, kus peategelasi on mitu (et jätkuks igale maitsele), siis jätkem see küsimus siiski neile, kes armastavad pingeridasid koostada, ja leppigem tõigaga, et Päts oli üks kõige tähtsamaist Eesti Vabariigi rajajaist.
Et ta ainus polnud, on selge nüüdki, mil kõneldes Pätsi tähtsusest meenub tahtmatult kohe ka Tõnisson täpselt nõnda, nagu Tõnissoni tähtsusest kõneldes meenub Päts.
Need mehed ei armastanud teineteist, nad tegid harva praktilist koostööd, kuid nad on mõistetud ajalukku tandemina. Pätsi võimalikke vigu arutades on esimene küsimus, kuidas oleks tema asemel käitunud Tõnisson, ja Tõnissoni võimalike vigade puhul küsitakse nõu Pätsilt.
Küllap on see ülekohtune teiste «asutaja-isade» suhtes, sest suurkujusid oli ju veel, kas või Jaan Poska, Jüri Vilms, Jaan Teemant, Otto Strandman ja mõni teinegi, näiteks Kõpp või Põld.
Kuid niipaljukest Pätsi kohast Eesti riigi rajajate hulgas. Esitagem järgmiseks tavakohane, kuid jätkuvalt paeluv küsimus: kes siis ikkagi oli Konstantin Päts? Oli ta puhta hingega võitleja oma isamaa kasu nimel? Või hoopis petlike maneeridega intrigaan ning despoot? Või midagi kolmandat?