Päevatoimetaja:
Liisa Ehamaa
Saada vihje

Enn Pant tuli kapist välja

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Enn Pant.
Enn Pant. Foto: Andrus Peegel

Kui öelda, et Tallink on Eesti läbipaistvamaid suurettevõtteid, siis Eesti majandusajakirjanike ringis ilmselt populaarseks ei saa. Ometi on see praegu tõsi.

Tallinki aktsiate avaliku müügi prospekti ligi 200 lehekülge annavad Läänemere edukaimast laevandusfirmast seninägematult põhjaliku pildi. Tõsi küll, ainult inglise keeles.

Prospekti leheküljelt 72 võib leida juhtkonnale kuuluvate osaluste nimekirja – Enn Pant, juhatuse esimees: 17,13 protsenti. 92-kroonise aktsiahinna korral oleks Tallink Grupi turuväärtus 12,512 miljardit krooni. 17,13 protsenti sellest on 2,143 miljardit krooni.

Pandile järgnevad 14,56 protsendiga juhatuse liige Kalev Järvelill ning 14,22 protsendiga Ain Hanschmidt, siinkohal Tallinki nõukogu liige.

Pant ise on oma varandusest rääkides jätkuvalt tagasihoidlik. Esmaspäeval Helsingis Soome ajakirjanikele antud pressikonverentsil kordas ta ka paar korda varem kasutatud fraasi, et pole oma osaluse täpset suurust ja väärtust välja arvutanud.

Madalad palgad

Samal pressikonverentsil pidi Pant vastama veel ühele korduvale küsimusele, mis talle ilmselt rõõmu ei tee: kui palju on Tallinki tööjõukulud madalamad põhjamaiste võistlejate, Silja ja Vikingi omadest? See küsimus, eriti soomlase esitatuna viitab sageli eeldusele, et odav tööjõud ongi ainsana Tallinki edu alus.

Eesti ajakirjanikud pärivad viimasel ajal põhiliselt seda, kuidas täpselt endisest Ühispanga juhist Ain Hanschmidtist ootamatult Tallinki suuraktsionär sai. Ei tea, kas sellepärast oligi Pant esmaspäeval ajakirjanike ees mitte Tallinnas, vaid Helsingis?

Aastatepikkune töö

Oleks siiski äärmiselt ebaõiglane mitte näha Tallinki praeguse enam kui 10 miljardi krooni suuruse turuhinna taga Enn Pandi ja tema meeskonna aastatepikkust tööd. Tallink on oma konkurentidega võrreldes väga efektiivne, agressiivne ja väleda juhtimisega firma – lean and mean.

Erialased teadmised on tulnud omandada käigult, ilmselt kohati ka üsna valusalt. Laevandus, eriti huvireisijate vedu pole tavaline majandusharu ning reeglina on selle ala tippjuhid halli peaga üle 60-aastased mehed, kel tihti lisaks perekondlik kogemus tagataskus.

Siiamaani on ka Tallinki juhtimist saanud soovi korral hinnata võrdseks perefirma omaga. Kitsas sisering, omanike ja tegevjuhtide kattumine, suur otsustusvabadus, vähene bürokraatia. Börsiettevõte on midagi muud, aga Enn Pandi õppimisvõimes ei tohiks küll keegi kahelda.

Tagasi üles