Kõik tehti selgeks, milliste teede ristmikul on hotell, mitmendal korrusel toimub tegevus, mitu aastat keegi abielus on olnud jne. Informatsiooni oli tavatult palju ja just see maandas tekkivad pinged juba eos.
«Raimundis» ei saanud keegi aru, miks raudeejaamal järsku katus pealt ära sõidab. Üldse oli kõik arusaamatu. «Vabaduses» aga jooksis tegelase sisemonoloog pidevali tegevuse taustaks.
Miks redelist üles, aga mitte alla, mitu padrunit on veel salves, üldse kõik mis vaja. Ainult poolemeelne võiks arvata, et keegi on enne teatrisse minekut piibli või eesti klassiku jutu läbi lugenud.
Mati Undi «Öös on asju» ning «Doonori meelespea» on oivalised romaanid, mille kirjutamist seitsmekümnendatel veel ükski märk ei ennustanud. Siis vorpis Unt lihtsakoelist massimeelelahutust.
Üks sellistest on ka seitsmekümnendal aastal valminud neljakümneleheküljeline jutustus «Mõrv hotellis».
Autor pühendas jutu Marju Lauristinile ning kritiseeris selles tulihingeliselt lääne elulaadi. Läbivad teemad jutustuses on proletariaadi raske elu, mõjuvas stseenis laseb kurnatud kõrtsimuusik ennast laval maha.
Loomulikult ei saanud nõukogude liftimutid kannatada halastamatu ekspluateerimise all, veel vähem said sotsialistlikes hotellides toimuda regulaarsed mõrvad.
Kõik see pidi juhtuma kusagil raja taga, ananassi- ja banaanikoored prügikastis markeerisid läänt jõulisemalt kui neegrit kolkiv politseinik. Lihtne lugeja muidugi nautis kõike läänelikku, moodsat ja sogast.
Tänapäeval ei ole kafkalikkus küll mingiks kvaliteedimärgiks ega lugemissoovituseks, aga seitsmekümnendatel olid rasked ajad. Kõikvõimalike Kesamaade ja Haavaoksade kõrval mõjus «Mõrv hotellis» ilmutuslikult nagu värvipildiga soome kilekott või pakk närimiskummi.
Erilise vürtsi annab muusikalile see, et inimesed, kes on tulnud nõuka nostalgiast aetuna teatrisse, saavad sealt vaid omaaegset lääne ees lömitamist, mis hetkel tundub nürimeelse olmena ikka need samad banaanikoored ja üldine pätistumine.
Võimas elamus on see, kui hakkad vaatama nõukogude klassikat, selgub, et see kõik on vaid lääne meelelahutuse teisejärguline koopia ja ümbritseb meid tänapäeval lademetena, täiesti väärtusetute lademetena. Banaanikoored tühistavad sirbi ja vasara aupaiste heleda laksuga. Elamus missugune.
Muusikal Mati Undi jutustuse «Mõrv hotellis» ainetel
Esietendus 12. novembril Endla teatris