Päevatoimetaja:
Marek Kuul

Minister Palmaru surub ETVsse reklaami tagasi

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Minister Raivo Palmaru oli eile reklaamist ja ETVst rääkides kidakeelne, mainides vaid, et seda arutatakse kitsas ringis.
Minister Raivo Palmaru oli eile reklaamist ja ETVst rääkides kidakeelne, mainides vaid, et seda arutatakse kitsas ringis. Foto: Postimees.ee

Kultuuriminister Raivo Palmaru tutvustab täna riigikogu keskfraktsioonis uut rahvusringhäälingu seaduse eelnõu, mis tooks Eesti Televisiooni ja Eesti Raadiosse reklaami tagasi.

Aastaid vastuvõtmata kujul seisnud rahvusringhäälingu seaduse uue töövariandi jõustudes võib nii Eesti Televisioon kui ka Eesti Raadiole kuuluv Raadio 2 ja venekeelne Raadio 4 taas reklaami müüma hakata.

Palmaru eelnõu seaks reklaamile piiranguks viis protsenti päevasest eetriajast ja kuni kuus minutit ühes saatetunnis. See taastaks olukorra, mis valitses televisiooniturul 2001. aastal, raadio puhul aga veel mullu.

Uskumatu lugu

Ringhäälingunõukogu juht Andres Jõesaar ja ETV juhatuse esimees Ilmar Raag tunnistasid, et on kultuuriministri seesugusest ideest küll varem kuulnud, ent ei arvanud, et see tõepoolest ka ühe eelnõu versioonina välja võidakse käia.

«Reklaami tagasitoomine on äärmiselt kahetsusväärne mõte ja tuleb kahjuks tunnistada, et minister on asunud lõhkuma seda, mida avalik-õiguslik ringhääling on viimase nelja aastaga saavutanud,» kommenteeris Jõesaar.

Ta lisas, et ringhäälingunõukogu pole seesugust varianti isegi mitte kaalunud. «Sellise seaduse heakskiitmine tähendaks olukorda, kus rahvusringhääling peaks endale tulude teenimiseks programmi kommertslikuks muutma. Uskumatu, et Eesti ei suuda ka teiste maade kogemusest õppida,» lisas Jõesaar.

Raagi hinnangul on reklaami tagasitoomisega lootusetult hiljaks jäädud, sest esiteks murendab see rahvusringhäälingu moraalseid aluseid. Liiatigi võtaks reklaami tagasitoomine aega vähemalt kaks aastat. «Seejärel oleks juba selge, et arenenud teleturul on klassikalised reklaamipausid stagneerunud, olulisemal kohal on hoopis näiteks product placement (toote reklaam saates) ja sponsorlus,» mainis Raag.

Kultuuriminister Raivo Palmaru sõnul on täna arutatav eelnõu tekst vaid üks võimalus mitmete seast. «See pole veel avalikule arutelule pandud. Ma võin vastu väita, et teie küsimused on ajendatud ühe meediakompanii huvist,» lausus ta.

Eratelekanalid on vastu

Ka ei soostunud minister selgitama, kes hakkavad arutama ETV ja Eesti Raadio naasmist reklaamiturule. «Arutame seda ühes kitsas ringis, aga ma ei taha üldse kommenteerida. Väidan, et käimas on mingi aktsioon,» ütles ta ja katkestas kõne.

Postimehele teadaolevalt tuleb eelnõu täna arutelule riigikogu Keskerakonna fraktsioonis.

Ka erakanalite juhtide arvates oleks reklaami tagasiviimine ETVsse lühinägelik samm. TV 3 juhatuse esimees Toomas Vara ütles, et tegemist on väga rumala mõttearendusega: «Miks peaks ETV võtma reklaamiriski – see võib tähendada, et neljanda kvartali lõpus tuleb midagi kärpida, ja kujutan juba ette, mis koondamised ja hala sealt siis tuleb.»

Vara hinnangul lööb see reklaamituru segamini ja langetab hindu, sest ETV on reklaamihinna kujundamises vaba.

Kanal 2 juhi Urmas Oru sõnul tekitaks selline otsus segadust eelkõige vaatajaile. «Mõju reklaamiturule saab hinnata alles siis, kui on teada, mis reklaami tagasitulekuga kaasneb,» märkis ta.

Kehtiva korra järgi maksavad erakanalid igal aastal riigieelarvesse nn ETV reklaamist loobumise tasu, mis on mõlema puhul 20 miljonit krooni.

Tagasi üles