Tehnilise järelevalve amet on juuli lõpus teinud Edelaraudtee Infrastruktuuri ASile järjekordse ettekirjutuse, kus heidetakse ette olulisi puudujääke ohutusnõuete täitmises.
Uus ettekirjutus: Edelaraudtee rikub ohutusnõudeid
Edelaraudtee Infrastruktuuri ASi juht Rain Kaarjas kinnitas pärast juuli alguse kahe raudteetöölise surmaga lõppenud õnnetust, et ohutus on nende ettevõttele prioriteet ja nad on sellele piisavalt tähelepanu pööranud ning ka õnnetusest õppinud.
Juulis tegi tehnilise järelevalve amet (TJA) aga kontrollkäigu Tallinn-Väike, Kohila, Rapla, Pärnu, Tootsi, Lelle, Viljandi, Võhma, Türi ja Kiisa raudteejaamadesse, Türi dispetšerikeskusesse ja Edelaraudtee Infrastruktuuri ASi peamajja, millest selgus, et päris korras asjad ei ole.
Ohtusega probleeme
Tulemuseks on pikk ettekirjutus, kus üheks valupunktiks on ohutusnõuete täitmine. «Teavet ohutusjuhtimise süsteemi olemasolu kohta ning selle sisu ei ole viidud raudteeettevõtja töötajateni,» seisab ettekirjutuses.
Lisaks on kontrollijad leidnud, et ohutusjuhtimise süsteemi dokumentatsioon ei ole rongiliikluse dispetšeritele, jaamakorraldajatele, liiklusteenistuse juhtidele, piirkonnajuhtidele ja teistele töötajatele terviklikult kättesaadav ei paberkujul ega elektrooniliselt.
TJA hinnangul pole raudteetöötajad saanud ohutuse alal ka piisavalt koolitusi
«See on tehnilise järelevalve ameti hinnang, et ohutusjuhtimise süsteem pole töötajateni jõudnud, » kommenteeris Edelaraudtee Infrastruktuuri ASi juht Rain Kaarjas. «Meie oleme teinud õppepäevi ja on küll ohutusjuhtimise süsteem töötajateni jõudnud,» kinnitas ta.
Ettepanek muudatusteks
Vastuseks märkusele, et kõigis jaamades pole raudtee tehnokasutuseeskirjaga nõutav dokumentatsioon töötajatele kättesaadav, ütles Kaarjas, et nad kavatsevad teha ettepaneku tehnokasutuseeskirja kaasajastada. «Ütleme nii, et see pärineb ajast, kui arvuteid veel ei tuntud,» ütles Kaarjas
Samas tunnistas ta, et tõepoolest pole kõigis raudteejaamades veel arvuteid. Selliseid jaamu on praegu neli, kuid ettekirjutuse antud punkti täitmise tähtajaks 30. septembriks lubas Kaarjas, et arvutid muretsetakse.
TJA juhib Edelaraudtee Infrastruktuuri Asi tähelepanu ka puudustele hoiatuste andmises, registreerimises ja edastamises. «Niipalju kui mina tean, registreeritakse jaamades hoiatusi. Meil töötab hoiatuste register täiesti korrektselt,» väitis Kaarjas vastu.
Ähvardav sunniraha
«Üldjoontes on meil sellega korras,» ütles Kaarjas ettekirjutuse täitmise kohta tervikuna. «Etteantud tähtaegadega ei ole meil probleeme.»
TJA raudteeohutuse osakonna juhataja Margus Meius ütles, et Edelaraudtee Infrastruktuuri ASi väiteid võetakse arvesse, kuid ettekirjutuses kirjas olev on nende seisukoht.
«Jah, ma arvan, et nad esitavad ettepaneku tehnokasutuseeskirja muutmiseks, me vaatame selle läbi ja kui see on asjalik, siis ka muudame,» lisas Meius.
Kui raudteeettevõte 30. septembriks ohutusnõudeid täielikult täitma ei hakka, tuleb tal maksta sunniraha 30 000 krooni. Sarnased nõuded on ette nähtud ka teiste ettekirjutuse punktide eiramise puhul.
Uurimine kestab
Lääne ringkonnaprokuratuur alustas raudteeõnnetusega seoses kahte menetlust. Esimene käsitleb liiklusohutusnõuete või sõiduki käitusnõuete eiramist, millega on põhjustatud inimese surm ja teine liiklusohutusnõuete või sõiduki käitusnõuete eiramist, millega on tekitatud suurt kahju.
«Kahtlustust ei ole antud kriminaalasjas kellelegi esitatud,» ütles Lääne ringkonnaprokuratuur pressinõunik Külli Kivioja ja lisas, et uurimine jätkub.
Vastavalt õnnetuse uurimise tulemustele võib juhtuda, et TJA tühistab Edelaraudtee Infrastruktuuri ASi tegevuse ohutustunnistuse. See peataks rongiliikluse Edelaraudtee Infrastruktuuri ASi majandataval raudteel.