Päevatoimetaja:
Liisa Ehamaa

Tarbus laskis ajalehele muret kurtnud bussijuhi töölt lahti

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Tarbusest vallandatud bussijuht Elmar Sikk käis eile Tartumaa tööinspektsiooni tööinspektori-juristi Neenu Paveli jutul, et oma edasisi võimalusi arutada. Vallandamisotsuse vaidlustamiseks on Sikul aega pea jaanuari lõpuni.
Tarbusest vallandatud bussijuht Elmar Sikk käis eile Tartumaa tööinspektsiooni tööinspektori-juristi Neenu Paveli jutul, et oma edasisi võimalusi arutada. Vallandamisotsuse vaidlustamiseks on Sikul aega pea jaanuari lõpuni. Foto: Postimees.ee

AS Tarbuse juhatuse esimees Valter Keis allkirjastas 28. detsembril käskkirja, mille alusel vallandati Tartu Postimehega rääkinud bussijuht Elmar Sikk, bussijuht võib otsuse vaidlustada töövaidluskomisjonis.

Elmar Sikk rääkis 3. detsembri Tartu Postimehe artiklis «Tarbus premeerib sõitjate külmetajaid», et bussijuhid kardavad kütusenormi ületamise hirmus ahje tööle panna ja seetõttu tuleb sõitjail tihti taluda külmanäpistust.

Siku vallandamise käskkirjas heitis AS Tarbus töötajale ette, et too rikkus töölepingut, jättes bussi sügistalvisel külmaperioodil kütmata.

Samas aga pole AS Tarbuse juhatuse esimehe Valter Keisi sõnul kontrollmõõtmistel ilmsiks tulnud, et busside sisetemperatuur oleks alla viie plusskraadi, mis on bussifirma nõutav miinimum.

Keis hinnangul olid täiesti piisavaks tõendiks bussi kütmata jätmisest Siku enda öeldud sõnad, et bussipõrandal oli jää.

Vallandamiskäskkirja järgi andis Sikk ajakirjandusele ka väärinformatsiooni Tarbuse töö- ja palgakorralduse kohta, mis tõi kaasa bussifirma mainet kahjustava artikli avaldamise. Lisaks olla Elmar Sikk teenindanud kliente ebaviisakalt.

Üllatav vallandamine

Siku kinnitusel tuli vallandamisotsus talle suure üllatusena, sest enne ajakirjanikuga rääkimist oli ta enda sõnul probleemist teavitanud isegi Tarbuse juhtkonda. Et bussijuhtide muret ignoreeriti endiselt, oligi Sikk nõus Tartu Postimehega vestlema.

«Ja nüüd pandi sulg sappa,» tõdes Sikk. «Kuid mis seal ikka. Ütlesin meestele, et ehk tuleb neil nüüd parem elu, ja lahkusin.»

Kuigi Siku väidetav töölepingu rikkumine oli esmakordne, otsustas AS Tarbuse juhtkond töötaja siiski vallandada, sest nende meelest oli tegemist jämedate eksimustega.

«On olemas inimesi, keda ei ole võimalik enam ümber kasvatada või õpetada,» selgitas Keis. «Nad on oma vanades veendumustes nii kinni, et ainuke võimalus on teed lahku viia.»

Kui Sikk poleks ajakirjanduse poole pöördunud, kas ta oleks endiselt Tarbuse bussijuht?

«Ma arvan küll, jah, usun küll,» möönis Keis. «Kuid asi on ikkagi selles, et ta levitas valeinfot ja teenindas kliente ebaviisakalt. Ja meie pole varem Siku tõstatatud teemast mitte midagi kuulnud, see oli nagu välk selgest taevast.»

Mitu võimalust

Niisama käed rüpes ei kavatse Sikk istuda. Eile käis ta Tartumaa tööinspektsioonis, et teada saada, kas tema vallandamine oli õigustatud ja mida tööinspektsiooni inspektorid tal teha soovitaksid. Ka asub endine Tarbuse bussijuht endale uut töökohta otsima.

Tartumaa tööinspektsiooni tööinspektor-jurist Neenu Pavel, kes Siku vallandamise käskkirja uuris, nentis, et tema ei saa võtta seisukohta, kas vallandamine oli õigustatud või ei – seda otsustab komisjon.

Küll aga kinnitas Pavel, et vallandamine on kõige karmim karistus ja selle asemel rakendatakse esimese eksimuse korral pigem hoiatust.

Pavel selgitas ka, et teised hädas olevad töötajad peaksid kindlasti pöörduma ametlikult vormistatud kirjadega vastavate ametkondade, isikute või firma juhatuse ja nõukogu poole, sest tööandja peab töötaja probleemid lahendama.

«Eks ma mõtlen nüüd natuke ja siis otsustan,» sõnas Sikk. Tarbuse vallandamisotsuse vaidlustamiseks on tal aega 28. jaanuarini.

Tagasi üles