Ka autotöökodade spetsialistid ei oska tarbijatele alati vastata, mis on tosool ja mis jahutusvedelik. Jahutusvedelik on sisepõlemismootorites kasutatava jahutava vedeliku korrektne eestikeelne väljend.
Tosool on vaid üks jahutusvedelikest
Tosool A-40M on Vene standardi GOST 28084-89 järgne jahutusvedeliku nimetus. Sõna «tosool» kasutamine jahutusvedeliku asemel on meil Eestis veel endise NSV Liidu ajast kasutusele jäänud keelerudiment.
Tosool A40M on aga üks paljudest jahutusvedelike markidest. Kasutades ära ostjate teadmatust, müüakse Eestis tosooli nime all ka kaitseomadusteta, heal juhul vaid külmumiskindlat vedelikku (tavaliselt 40 oC). Paljud siin müüdavad nn tosoolid ei täida mingeid nüüdisaegsetele jahutusvedelikele esitatavaid tehnilisi nõudeid ning ei sobi tegelikult autodele. Ostjaid meelitatakse vaid madala hinnaga.
Tänapäevane antifriis
Teine segadust tekitav sõna on antifriis (ingl k antifreeze külmumisvastane), mis oli nõu-kogude ajal ebaõnnestunult kasutusele võetud jahutusvedelikuks kasutatava baasaine monoetüleenglükooli (ilma manusteta jahutusvedeliku) nimetus, mis kaitses ainult külmumise vastu. Seda kasutati enamasti sõjatööstuses ja põllumajanduses, kuna polnud piisavalt vastavaid korrosioonikaitse manuseid.
Tänapäevaseid antifriise ei tohi segi ajada nn vene kunagiste «antifriisidega». Läänemaailmas nimetatakse jahutusvedeliku kontsentraate sõnaga «antifreeze» või «antifreeze/engine coolant» ning valmis jahutusvedelikke nimega «engine coolant».
Tänapäeva autodes kasutatavad jahutusvedelikud on enamasti monoetüleenglükooli baasil (alternatiiv on propü-leenglükool). Sel on vesilahuses head külmakaitse- ja soojusülekande omadused, mis tagavad kiire jahutamise (sealt ka nimetus) ning kaitse pakase vastu (oluline vaid meie kliimas).
Paraku on nimetatud aine väga korrodeeriv. Seepärast lisatakse sellele erinevaid manuseid, et kaitsta süsteemi korrosioonikahjustuste eest. Autotööstuse tormilise arenguga on jahutussüsteemid muutunud väiksemaks, õhemaks, vedelike ringlemise kiirus tõusnud mitu korda, töötemperatuur kerki-nud ning kasutusele on võetud uusi kergmetalle (alumiinium, magneesium jt sulamid). Sellepärast on avardunud ka jahutusvedelike valik.
Manused on üle elanud mitu põlvkonnavahetust. Loobutud on keskkonna- ja terviseohtlikest nitrititest, nitraatidest, amiinidest ja fosfaatidest, mis on endiselt kasutusel Venemaa päritolu jahutusvedelikes. Ka GOST-standard on üle-eelmise põlvkonna retseptuuriga.
Kui jahutussüsteemides hakati kasutama alumiiniumi sulameid, tulid manustena kasutusele silikaadid: 1980. aastatest kuni 2000. aastani. Sellepärast nimetatakse neid jahutusvedelikke silikaadibaasilisteks.
Viimase põlvkonna jahutusvedelike manused on juba orgaanilist päritolu. Nende abil on olnud võimalik pikendada jahutusvedelike kasutusvälpa viie ja enama aastani.
Pikendada kasutusaega
Mõned autotootjad nimetavad neid jahutusvedelikke isegi eluaegseteks, kuigi vedelike tootjad seda ei kinnita.
Seega on meie turul müüdavad jahutusvedelikud erinevatest põlvkondadest. Sellest lähtuvalt on neis ka erinevad manused. Rusikareegel erinevate jahutusvedelike segamise kohta on järgmine: kui kasutatakse 50% kontsentraadi vesilahust, mille külmumistemperatuur on umbes 36 oC, võib lisada 10% mis tahes muud jahutusvedelikku. Kui kontsentratsioon on madalam, tohib lisada veelgi vähem.
Mis juhtub siis, kui lisatakse rohkem? Kuna manused võivad olla erinevat päritolu, jääb nende kontsentratsioon ebapiisavaks ning jahutusvedelik ei oma mingit korrosioonikaitselist toimet.
Juhiks tähelepanu, et juhtivad jahutusvedelike tootjad näevad ette kindlad vahe-tusvälbad. Jahutusvedelikku tuleb vahetada: tosooli igal aastal, silikaatidebaasilist üle kahe aasta ja orgaanilistel manustel jahutusvedelikku üle viie aasta.
Seda põhjusel, et manused ammenduvad ning mootor hakkab sisemiselt korrodeeruma, mis võib põhjustada mootori ülekuumenemist, ummistumist ning veepumba, termostaadi, lõdvikute, radiaatori ja teiste osade purunemist. Viimaste remont on kallis, sisemist korrosiooni saab aga «ravida» vaid uute varuosadega.
Autor on Aspokem Eesti ASi müügi- ja turundusjuht
Baltikumis