Päevatoimetaja:
Marek Kuul

Esimene juhtmevaba troll sõidab Õismäe liinil

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Linnavalitsuse ees tutvustati ainsat superkondensaatoriga trolli, mis võib ilma sarvedeta kondensaatori abiga läbida kuni 400 meetrit.
pl/FOTO PEETER LANGOVITS, POSTIMEES
Linnavalitsuse ees tutvustati ainsat superkondensaatoriga trolli, mis võib ilma sarvedeta kondensaatori abiga läbida kuni 400 meetrit. pl/FOTO PEETER LANGOVITS, POSTIMEES Foto: Peeter Langovits.

Tallinna Trammi- ja Trollibussikoondis (TTTK) tutvustas täna superkondensaatoriga varustatud trollibussi, mis on võimeline sõitma mitusada meetrit ilma juhtmetest voolu võtmata.


TTTK juhatuse esimehe Toomas Sepa sõnul pole juhtmevaba troll siiski eesmärk omaette. See omadus on tema sõnul vajalik siis, kui troll peab näiteks liiklusõnnetuse toimumiskohast ringiga mööda sõitma. Trollikoondisele aga on olulised hoopis trollide hoolduskulud.

«Elektrienergiat on võimalik salvestada nii akudesse kui superkondensaatorisse. Erinevus on selles, et superkondensaator on hooldusvaba. Akude tööaeg on kolm-neli aastat, siis tuleb need välja vahetada. Kondensaatorid aga hooldust praktiliselt ei vaja ja töötavad kümme aastat või kauemgi. Võibolla peavad kondensaatorid isegi trolli kogu eluea vastu ja nende laadimistsüklite arv on väga suur,» lausus Sepp.

Ta lisas, et superkondensaatoriga troll annab ettevõttele tugeva energiasäästu. Samuti on ta tunduvalt keskkonnasõbralikum kui akude või diiselgeneraatoriga variant. «Akudel on muidugi omad eelised. Nad on tunduvalt kergemad ja nende mahtuvus on tunduvalt suurem. Aga meie oleme ekspluatatsioonifirma, meie jaoks on hoolduskulud olulisemad,» ütles trollikoondise juht.

Superkondensaatoriga troll on liinil sõitnud vaid kuu aega ning Sepa sõnul on veel vara sõiduki omadustele hinnanguid anda. Trolli roolis on Anatoli Tregubov, kes on Tallinnas trollijuhi ametit pidanud 30 aastat ning tema on innovaatilise sõiduriistaga igati rahul.

Superkondensaatoriga troll kannab numbrit 444 ja sõidab liinil nr 6. Seda ongi võimalik ainult numbri järgi ära tunda. Superkondensaator ise asub kahes sinises kastis, mis on trolli katusel ja mida maapinnalt praktiliselt polegi näha.

See, kui pika maa troll ilma sarvedeta suudab läbida, sõltub Sepa sõnul reisijate arvust. Tregubov demonstreerib juhtmevaba trollisõitu kõigepealt Vabaduse väljakul edasi-tagasi manööverdades. Seejärel läheb sõit Viru keskuse poole ning ilma sarvede abita jõuab troll Viru keskuse nurga juures oleva valgusfoorini.

Seda on tublisti rohkem kui 400 meetrit, kuid ka sõitjaid oli demonstratsioonsõidul tunduvalt vähem kui tavalisel päeval.

Superkondensaatori vooruseks on ka see, et erinevalt akudest käib selle laadimine kiiresti. Sepa sõnul on teoreetiliselt võimalik isegi nii sõita, et troll tõstab vaid peatustes sarved üles ning peatuste vahel sõidab juhtmevabalt. See eeldaks vaid kontaktliini küljes olevat lisaseadet, mis sarved otse juhtmetele suunab. Sellised asjad pidavat nii mõneski Euroopa linnas olemas olema. Tallinnas tuleb sarved praegu veel käsitsi liini külge lasta.

Tagasi üles