Kool ei muutu üleöö, kuid head algatused väärivad tunnustust.
Juhtkiri: hariduselu kruvikesed
Õnn öeldakse olevat see, kui üks jama on läbi ja teine pole veel alanud. Koolilastel on õnne olnud pikad suvekuud jutti, nende vanemate üürike õnn mahub hetke pärast suvevaheaja lõppu ja enne kooliaasta algust.
Mure, kuidas ise samal ajal tööl olles oma suvitava võsukese tühja päeva täita ilma vanavanemaid äärmuseni kurnamata ja sõprade vanemate kannatust viimase piirini viimata, võiks olla veidi väiksem, kui koolivaheaeg oleks lühem. Teisalt aga – kahju endalgi oma lapsi keset kuuma tolmusesse klassiruumi sundida, nii et las ta jääb, nagu on.
Koolimurede kõrval ei paista vaheajamure enam isegi mingi asi olevat. Alates sellest, kuidas omaenda laps koolis hakkama saab, kuni selleni, kuidas süsteem tervikuna toimib – oma laps on selles ju kui kruvike. Haridus on tervishoiu kõrval teine valdkond, mis peaaegu kõiki inimesi enamiku aja nende elust puudutab.
Kahjuks ei saa öelda, et kohe-kohe saab kõik olema suurepärases korras, sest nii nagu iga süsteem, mis tegeleb inimestega, ei saa ka haridussüsteem iialgi valmis. Kuid nagu «pehmetele» valdkondadele tihti omane, on siingi eksperte palju ja raha vähe.
Murelikuks teeb, et kuigi eesti õpilaste teadmised on rahvusvahelises võrdluses tublid keskmised (arenguruumi muidugi on), on meie koolilapsed koolikeskkonnaga, jällegi Euroopa eakaaslastega võrreldes, keskmisest rahulolematumad.
Ühtemoodi keeruline on koolis nii sellel lapsel, kes on teistest tasasema olemise või aeglasema taibuga, kui ka sel, kelle kärsitus või eriomased huvid vajaksid elumerre jõudmiseks teistsugust pedagoogilist voolusängi.
Lapsed jäävad alati igaüks eriliseks ning õpetaja elukutses jääb kutsumus alati suuremaks palgast. Koolikorralduse parandamine sõltub ennekõike ikka süsteemselt langetatavatest poliitilistest otsustest.