Gerda Kordemetsa näidend on kummardus Sulev Nõmmikule.
Kunstniku lõppmäng
Gerda Kordemetsa uus näidend, mida autor ise nimetab nukraks farsiks, on järelkummardus Sulev Nõmmikule, legendaarsele rahvakunstnikule (mitte tiitli järgi, selleks kvalifitseerus ta teenelise kunstitegelasena), kes naerutas, lohutas ja julgustas mitut eestlaste põlvkonda Kärna Ärnina, aga teeb seda tänagi veel filmidega «Mehed ei nuta» ja «Siin me oleme».
Näidendi pealkiri «Vanameestesuvi» oligi üks pealkirjavariante ka filmile «Mehed ei nuta», mille stsenaariumit estraadinäitleja Eimar Vaarik (Andrus Vaarik) näidendis pidevalt üritab kirjutada.
Vihjetele, laenudele, tsitaatidele ja eeskujudele (lisaks Nõmmikule jooni tema lavapartneritest Viisimaast ja Abelist) vaatamata on tegemist ikkagi iseseisva teosega vananevatest, osalt ka juba põduratest või allakäinud näitlejatest, kes peavad leiba teenima estraadikavadega, müües oma kunagist kuulsust maakolgaste kultuurimajades.
Oaas keset tühjenevat maad
Nüüd siis ollakse Tõstamaal, Tallinnast vaadates tõepoolest kolkas, kuhu pääseb ringiga vaid üle Pärnu või Lihula. Olgu aga kohe öeldud, et Tõstamaa alevik ise on elav oaas keset tühjenevat, üha enam vaid suvitajate päralt jäävat Eesti edelarannikut.
Ehkki näidend on lavastatud Tõstamaa moodsas kultuurimajas, kus etenduse ajaks avatud mitu puhvetit ja baar, on laval 1960ndate lõpp koos tuleviku (resp kommunismi)usu ja toonase olmega. Detailid loevad!
Kultuurimaja lavataguse seinal on abstraktse kunsti taiesed, autoriks nooruke kultuurimaja juhataja Lehte (Liis Laigna). Nagu temal, nii on ka teistel naisosalistel seljas ajastu moodi järgivad rõivad, peas vastavad soengud ja silmi raamimas hiiglaslikud kunstripsmed.
Lugu on tõepoolest žanripuhas jant. Näitlejate trupp saabub pühapäeval Tõstamaa kultuurimajja. Tahetakse proovi teha õhtuseks etenduseks, aga üks trupi liikmetest, Peterburi Maria teatri kunagine esitantsija Afanassi (Peeter Jakobi), kellel armusuhe pensionil baleriini Helmiga (Laine Mägi), joob end koomasse.
Kolleegid peavad teda surnuks. Hulk sahmimist seostub «surnu» ärapeitmisega. Afanassit peab «Sureva luige» balletinumbris asendama kunagi balletti õppinud, aga nüüd reumavaludes vaevlev ja südamehaige Eimar. Kui asi ainult sellega piirduks. Aga ei!
Eimar peab pidevalt kõike korraldama, tülitsema kapriisse lavapartneri Verdiga (Indrek Ojari) ja tõrjuma klaverisaatja Dotty (Kersti Tombak) poomiskatsega kulmineeruvat armuvalu. Publikut naerutama pidav trupp mängib päriselus (lava taga) mitut draamat korraga.
Eimar võtab vahet pidamata südamerohte. Üdiväsinuna teda ümbritsevatest intriigidest unistab ta puhkusest, milleni on jäänud vaid kaks etendust. Kuid enne jõuab kohale surm.
Vahepeal läheb Afanassi «laip» kaotsi, ilmudes uuesti välja koos viinapudelitega etenduse epiloogis, kus Eimar ja Afanassi istuvad kõrvuti lava äärel ning arutavad isekeskis Kuu tähenduse üle.
Näidendi lõpetab Eimari soolo «Tõotuslauluga» M. Leigh’ muusikalist «Mees la Manchast», mille Sulev Nõmmik 1971. aastal Estonias lavastas.