Tarandi raporti ajend oli kevadel avalikkuse ette jõudnud tõsiasi, et Sotsiaaldemokraatliku Erakonna (SDE) 2011. aasta riigikogu valimiste eel näidatud telereklaam läks kampaaniaaruande kohaselt võrreldes teiste parteidega oluliselt vähem maksma.
Komisjoni sotsiaaldemokraadist esimehe Ardo Ojasalu sõnul jõudis Tarand oma raportis seisukohale, et praegu on parteide reklaamikuludes väga palju erinevaid muutujaid ja isegi kui ühe erakonna kohta õnnestuks kõik reklaamikulude andmed kokku koguda, puudub võrdlusbaas, et anomaaliaid avastada.
«Mina isiklikult ei oleks nii pessimistlik, kui Tarand oma raportis ja ma leian, et neid andmeid on võimalik juurde koguda Kontroll on täiesti tehtav, kui seda teha piisavalt laialt. Ma leian, et monitooringufirmadele tuleks teha ülesanne kontrollida, kui palju on erakondade reklaame eetris ja võrrelda seda kasutatud rahaga. Sellega hakkab tekkima võrdlusbaas, mis võimaldaks mõne erakonna puhul tekkivaid anomaaliaid tuvastada,» rääkis Ojasalu Postimehele.
Tema sõnul on telereklaami mahu mõõtmiseks kaks varianti - üks on sekundipõhine ja näitab kui palju on reklaam olnud ajaliselt eetris ja teine GRP põhine, mis näitab kui paljude vaatajateni reklaam jõuab.
«Sotsiaaldemokraatlik Erakond on öelnud, et nende tellimus oli GRP põhine, mis tähendab, et reklaam pidi jõudma teatud hulga vaatajateni. Reklaamisekundite arv oli makstud raha arvestades väga suur, kuid erakond on väitnud, et nad kasutasid odavamat eetriaega ehk reklaamid olid pikemalt eetris, aga ühe konkreetse reklaamisekundi mõju oli väiksem, kuna nemad ostsid reklaami odavamal, mitte prime time ajal,» lausus Ojasalu. GRP on telereklaamis kasutatav ühik, mis näitab vaatajate hulka, kelleni reklaam jõuab.