Haridus- ja teaduministeerium koostas ülevaate muudatustest, mille põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse muudatused sügisest kaasa toovad.
Seaduse järgi tagab riik tagab igas maakonnas tugeva riigigümnaasiumi olemasolu ja sellega vähendab omavalitsuste koormust gümnaasiumide ülalpidamisel. Vabanevad vahendid tuleb suunata kodulähedaste põhikoolide toetuseks.
Riigigümnaasiumides on õpilastel võimalik valida eri õppesuundade vahel. See lõpetab laste ja lastevanemate liikumise paari suuremasse linna – kuna omavalitsused pole suutnud õpilaste arvu vähenedes gümnaasiumihariduse korraldamises kokku leppida, siis paraku on see tendents süvenev.
Teiseks on kokku kuivanud gümnaasiumiosa hoitud elus tihti põhikoolide arvelt, mis on nõrgestanud kõige olulisemat kooliastet, mille tase on meil siiani rahvusvaheliste uuringute põhjal ühtlaselt kõrge olnud. Riigigümnaasiumide loomine ei takista siiski omavalitsustel täiendavalt gümnaasiume pidada, samuti ei lahutata praegu töötavaid ühtse asutusena tegutsevaid põhikoole ja gümnaasiume, märkis haridusministeerium.
Riigigümnaasiumid on ka omavalitsustele kasulikud – kui laps läheb riigigümnaasiumisse, siis majanduskulud jäävad riigi kanda ja vabanevad vahendid võib suunata põhikoolide tugevdamiseks.
Seaduses sätestatakse, et gümnaasiumi vastuvõtukatsetel peab kohtlema kõiki noori võrdselt. Eelkõige on oluline, et ka maakoolidest tulnud noored saaksid kandideerida gümnaasiumiastmesse samadel tingimustel kui täistsüklikooli (1.– 12. klassiga) põhikooliosa lõpetanud noored.
Õpetaja tööd tasustatakse lähtuvalt tegelikust töökoormusest ja töölepingus kokku lepitud tööülesannetest. See lubab vältida varjatud ja tasustamata lisaülesannete kuhjumist. Nõukogudeajast pärit jäiga atesteerimissüsteemi asendab kutsete süsteem.
Õpetaja töökoormus ja töötasuarvestus lähtub õpetaja kõikidest ülesannetest, mitte ainult kontakttundidest. Uus seadus muudab oluliseks kõik õpetaja rollid, mida ta koolis täitma peab ja tagab kindla ametipalga, mida ei saa ühepoolselt langetada. Palgakujundamise põhimõtted tagavad võimalused palgatõusuks ja tulemuspõhiseks töötasuks. Nõukogude ajast pärit õpetajate atesteerimissüsteemi asemel rakendatakse järk-järgult kutsetesüsteemi.