Erakondade rahastamise järelevalvekomisjon tegi täna riigikogu põhiseaduskomisjonile ettepaneku lisada erakonnaseadusesse säte, mille järgi peavad parteid kajastama oma aruandluses kogu poliitilise tegevuse kulusid, mitte ainult valimiskampaania kulusid.
Ojasalu: erakonnad peaks hakkama aru andma kogu poliitilise tegevuse kulude kohta
Erakondade rahastamise järelevalvekomisjoni esimees Ardo Ojasalu ütles Postimehele, et praegu kehtiva erakonnaseaduse järgi tuleb aruandes näidata ainult kampaaniakulusid.
«Aga praegu on määratlemata, mis hetkel kampaania hakkab ja mis hetkel lõpeb, seetõttu oleme me teinud ettepaneku, et kogu poliitiline tegevus peaks olema järjepidevalt erakondade aruandluses kajastatud, mitte ainult konkreetne periood,» sõnas Ojasalu.
Samuti soovib komisjon muuta erakonnaseadust nii, et oleksid keelatud ebatavaliselt pikad võlgnevused.
Kogu poliitiline tegevus peaks olema järjepidevalt erakondade aruandluses kajastatud, mitte ainult konkreetne periood.
«Meie ettepaneku järgi tuleb lugeda ebatavaliselt pikaajalised jooksvad võlgnevused keelatud krediidisuhteks,» lausus Ojasalu. Tema sõnul on selgelt ebanormaalne äripraktika, kui krediidi pakkuja soovib tagasimaksete alustamist enne 2-3 aastat.
Erakondade aruandlus saab kuuluma elektroonilisse süsteemi
Erakondade rahastamise järelevalvekomisjon otsustas täna, et võtab vastu erakondade aruandluse elektroonilise süsteemi, mis tähendab, et edaspidi on saavad parteid esitada oma aruanded elektrooniliselt.
«Süsteemi on võimalik internetis jälgida, see teeb muu hulgas ka ajakirjanike töö lihtsamaks. Ka meie komisjonil on edaspidi võimalik võtta sealt kontrollmenetluse jaoks raporteid ja analüüse. Nüüd oleme ka erakondade rahastamise aruandlusega infoühiskonda edasi astutud,» märkis Ojasalu.
Ojasalu sõnul Sotsiaaldemokraatliku Erakonna telereklaami kulud täna komisjonis arutlusel ei olnud.
«Sellest oli juttu komisjoni eelmisel istungil, siis me otsustasime, et täpsustame monitooringufirmade kaudu informatsiooni. Kuna raport ei olnud selleks komisjoni koosolekuks veel valminud, siis me arutame seda ilmselt järgmisel, juulis toimuval istungil,» ütles Ojasalu.
Komisjonis tekitas küsimusi SDE telereklaami maksumus 2011. aasta riigikogu valimiste kampaaniaaruandes. Valimiskuludena märkis SDE 725 000 eurot, sellest kulus telereklaamidele veidi üle kolmandiku. Parteide kampaaniakulusid võrreldes tekkis küsimus, kas kulud ikka olid nii väikesed. 2010. aasta novembris ja detsembris jooksis SDE 20. aastapäevale pühendatud reklaam, mida erakond oma kampaaniaaruandes ei kajastanud. Selle reklaamikampaania maksumus oli 60 000 eurot, kuid isegi selle summa liitmisel olid sotside telereklaami kulud teiste erakondadega võrreldes oluliselt väiksemad.