Aga Saar ei mõtle tavaliselt, nagu enamik teisi. Kui ta oli alles inglise kolledži lõpuklassi õpilane, levis Tallinna peal uudis, et GAGi keemiaõpetaja on murdnud luu ja keemiatunnid ähvardavad ära jääda. Saare sõbrad GAGist soovitasid, et võtku ta kooli direktoriga ühendust ja pakkugu ennast õpetajaks.
Hendrik Agur, kes oli GAGi direktori ametis olnud vaid kaks-kolm kuud, saigi ühel päeval kõne inglise kolledži abituriendilt, kes ütles, et võib tulla keemiaõpetajaks. Agur kuulas noore mehe ära ja korraldas seejärel taustauuringu. Selgus, et selline tegelane nagu Martin Saar on tõepoolest olemas; ta oli kaks aastat tagasi 10. klassi poisina võitnud vabariikliku keemiaolümpiaadi ning tulnud järgmisel aastal neljandaks.
Aga GAGi tollane õppealajuhataja, Aguri sõnul vana kooli esindaja, oli uuele direktorile öelnud: «Hulluks oled läinud! Unusta ära.» Jäi nii, nagu vanem pedagoog ütles. Tagantjärele tunnistab Agur: «Vabalt oleks võinud ta võtta.»
Õpetades võidab
Need sõnad pole tühipaljas retoorika. Umbes poolteist aastat hiljem oli Agur see, kes Saarele helistas ja teda õpetajaks kutsus. Selleks ajaks oli Saarest saanud TÜ inglise filoloogia tudeng. Lõpuklassis õppides oli ta panustanud just inglise keelele, võitnud sel alal koguni vabariikliku olümpiaadi. «Tahtsin baka[laureuseõppe]s saada laiapõhjalise humanitaarhariduse,» lausub ta. «Kui ma oleks bakas keemiasse läinud, oleks mu maailmatajus nüüdseks kindlasti midagi puudu või oluliselt teisiti.»
Juba teise kursuse sügisel hakkas Saar käima Tartust 25 km kaugusel Laeva põhikoolis õpetamas. Kaks kuud hiljem tuli Aguri kõne ning Saarest sai poole kohaga
GAGi keemiaõpetaja.
Mis viis nii erilise noore inimese – Aguri suust lipsab tema iseloomustamiseks koguni sõna «geenius» – Eesti riigis nii alaväärtustatud ametisse, seda ei oska Saar esimese hooga seletadagi. Ta ei omista kuigi suurt tähtsust tõsiasjadele, et tema vanaema oli õpetaja ja õde on õpetaja ning ema on õppejõud. Ennast lahates räägib nii:
«Juba koolis pakkus mulle pinget materjali edastamine. Õpetasin nooremaid olümpiaadideks. Üheskoos arutasime asju: teine sai targemaks, mina sain selgeks, kuidas midagi edasi anda. Selle tagajärjeks oli areng.» Hetkeline paus. Ja siis: «Sa võidad küsimustele vastates, mõeldes ja seoseid luues rohkem kui õpilane, keda sa õpetad.»
Reaalkooli direktor Gunnar Polma ei varja rõõmu, et Saar rabab poole koormusega ka tema koolis. Ta teab, et kooli õpilastel on vedanud. «Mul on hea meel,» ütleb Polma, «et üksikud noored andekad mehed, vaatamata õpetajaameti madalale vääristamisele läbi palganumbri, vaatavad näoga kooli poole.» Mõni hetk hiljem lisab: «Ta on väga-väga tubli inimene. Väga töökas ja andekas.
Kindlasti on tema puhul tegemist väga hea õpetajaandega: väga hea ainetundmine, väga hea aine propageerimise oskus, näitlejaomadused, kiire reageerimisvõime. Selliseid õpetajaid oleks vaja rohkem, aga mure on see, et paljud niisugused noored keeravad välismaale ja lõpetavad välismaal.»
Kuigi Saart kiitvaid kommentaare leiab isegi Delfist – «Ainus imeõpetaja.
Ma ausalt arvan, et teda ei ületa keegi ja ta on ainuke, kellel mõtlemine korras on.» –, ei ole see saavutatud odava populaarsuse tagaajamisega. Tõele au andes on Saar nii mõnelegi nüüdispehmole ehmatavalt nõudlik õpetaja. Enamgi veel: ta ei karda minna õpilastega konflikti, kui nood tema nõudmistest ja põhimõtteist mööda püüavad hiilida.
Puuduvad kohustused
Näiteks ei tee Saar järeltöö järeltööd. Kui kursusel tuleb kolmest otsustavast tööst ühe hindeks puudulik, ei arvesta ta kursust omandatuks. «Kas tahame arsti, kes kolmandikku luid ei tunne?» küsib ta võrdluseks. Igasuguse nihverdamise ja slikerdamise vastu, avaldab Saar, tunneb ta lausa rassistlikku viha. Aguri sõnul muutub Saar koguni raevukaks, kui tema pingutab, aga teised tema kõrval mitte.
Eelmise õppeaasta lõpus jättis Saar ligi 20 õpilast suvetööle. Kolleegid küsisid imestunult, miks ta küll sedasi ennast suvel karistab.
Jah, miks?
Saar nõustub, et kaotab sedasi aega. «Aga kui õpilane on õppinud, on see mulle kasulik,» seletab ta. «Siis on ta järgmises tunnis tugevam, asjalikum kaasamõtleja. Sest ega sa üksinda ikka tundi anna.»
Saar ei varja, et koolis, «mis haarab su endasse nagu veekeeris», saab ta täie pühendumusega töötada vaid seetõttu, et tal «ei ole kellegi ees tõsiseid kohustusi». Ehk: tal ei ole naist ega lapsi. «Ma ei saaks oma tööd niimoodi teha, nagu teen, kui oleksin perekonnapea,» lisab ta. Lõppeval õppeaastal püüdis ta kaks korda nädalas algajate võistlustantsu trennis käia, pidas veebruarini vastu, aga siis pidi tõdema, et aega lihtsalt ei jätku. Kõigi oma töiste pingutuste eest saab ta kuus umbes tuhat eurot kätte.
Nii mõnedki Saare sõbrad küsivad temalt, kas tal ei ole oma eluga midagi peale hakata ning millal ta endale töö leiab.
«Jah,» möönab Saar, «sellised küsimused panevad mõtlema.»
Mõtleb, siis ütleb: «Ma olen koolis tööl vaatamata meie haridusministeeriumi pingutustele.»
Sügisest lähebki ta ära välismaale, Inglismaale erakooli õpetajaks.
Veel üks inimene vähem, kes Eesti Euroopa viie rikkama hulka viiks.
Martin Saare tõdemused