Täna hommikul võeti Tallinna-Tartu maanteel linnapiiri juures maha autojuhte, kes üritasid ummikust mööduda teepeenra kaudu, kus autod tegelikult üldse sõita ei tohiks.
Tavaline hommik: juhid üritavad teepeenra kaudu ummikust mööduda
«Pilt on praegusel hetkel päris hull. Autosid ei tule mitte ühe- või kahekaupa, vaid tuleb isegi kuni kümnekaupa,» räägib Põhja prefektuuri liiklusteenistuse vanem Taavi Kirss.
Põhja prefektuuri liiklusteenistuse ametnikud kontrollivad hommikul möödasõidunõuete täitmist Tallinna-Tartu maantee linna suubuvas kohas, kus kaherajaline tee hakkab lõppema. Esimene rada on paksult autosid täis, teine rada mitte, kuna see saab kohe otsa. Politsei huviorbiidis on need, kes sõidavad esimese raja kõrval teenpeenral, mis on tegelikult mõeldud kergliiklejatele.
«Neil on eesmärk jõuda ummikust kiiresti mööda ja tankla kaudu uuesti kolonni sisse pääseda,» selgitab Kirss. Mõte on selles, et teepeenra kaudu möödutakse kolonnist, pööratakse paremale, kus on üks tankla ja väga vähe liiklust ning keeratakse siis veidi eespool uuesti kolonni sisse.
«Eestis on palju huvitavaid seadusi, mida pole mõttekas täita. Trahvitakse selle eest, mis pole loogiline,» leiab liiklusrikkuja.
«Sinna sisenedes tekivad seisakud,» räägib Kirss. «Juht jõuab ettepoole küll ja võib ajaliselt võita, aga kolonnis sõitvad sõidukid peavad peatuma. Liikumine ei suju nii hästi kui võiks.»
Reid võeti ette sellepärast, et Kirsi sõnul on politseile laekunud korduvalt teateid, et osa juhtidest mööduvad teistest teepeenra kaudu, ohustavad seal liikuvaid jalakäijaid ja ja hommikul tööle sõitvaid jalgrattureid.
«Täna oleme väljas kuue patrulliga,» täpsustas Kirss, kelles sõnul on selliseid reide tehtud tegelikult varemgi ja tehakse ka edaspidi. «Kätt tuleb pulsil hoida.»
Teepeenral sõitjaid on päris palju. Kõige pikem paus on vaid paar minutit ja siis tuleb juba järgmine masin või masinad, sest aegajalt sõidetakse seal 3-4 kaupa.
«Enamik autojuhte selgitab, et nad pididki siit samast ära keerama,» räägib Kirss. «Samas on nende teepeenral sõitmist näha juba mitmeid kilomeetreid eespool.»
Ta seletab, et olnud juhtumeid, kui tehakse juurde neljaski rada. Näiteks, kui eesolev auto jääb politseid nähes peatuma, et kolonni tagasi keerata, siis järgnevad hakkavad mööduma haljasala kaudu.
Parkla, kuhu patustajad suunatakse, on paksult autosid täis ja vahepeal on parkimiskoha leidmine keeruline.
«See on bullshit,» leiab äsja trahvi kätte saanud veokijuht Urmas, kelle sõnul on probleem selles, et liiklus on kehvasti korraldatud. «Kiiresti tuleks teed ära remontida, seda remonditakse siin juba väga kaua.»
Urmas oli teel lattu materjali tooma ja tal oli vaja teha parempööre. Sellest ka sõit teepeenral. «Mis ma sõidan seal järjekorras?» küsib ta.
Osutades tähelepanu tõsiasjale, et teepeenar on jalakäijatele, vastab Urmas, et tema selle kohta ühtegi märki küll ei näinud. «Siis peaks olema vastav märgistus, et on jalakäijate rada,» on Urmas kindel, kuid möönab, et sõidurada see tõesti pole. «Mis seal rääkida, trahv on tehtud.»
«Suhtumisi on erinevaid,» märgib Kirss. «Samas näeme teisi autojuhte, kes on pikalt ummikus seisnud ja neil on politsei tegevust nähes pöidlad püsti.»
Näiteks trahvi saanud veokijuht Heldur leiab, et politseinikud teevad õiget asja. Kuhugi hilineva mehe telefon heliseb alatasa ja ta kiirustab veokisse.
«Tööülesannete tõttu oli kiire ja ei teinud oma päevaplaane piisavalt ettenägelikult,» vastab ta küsimusele, miks ise liikluseeskirja rikkus. «Kasutasin võimalust ja tegin valesti. Samas, kui ikka teadlikult eiratakse, on üks asi, aga kui sa teed seda lollusest, siis see on kõige hullem.»
100 eurot trahvi saanud Tarvi leiab, et muuta tuleks liikluskorraldust ja parempoolne rada võiks pikem olla, et need, kes tahavad parempööret teha, saaksid ummikust kiiremini mööda.
«Eestis on palju huvitavaid seadusi, mida pole mõttekas täita. Trahvitakse selle eest, mis pole loogiline,» räägib ta.
Kuigi teepeenral kõnnivad ka jalakäijad (kuigi me hommikul ühtegi ei näinud) ja sõidavad jalgratturid (keda tõesti ka nägime), leiab Tarvi, et nende koht pole nii suure maantee ääres.
«Ma arvan, et nende koht ei ole seal servas,» lausub Tarvi. «Päris pikalt läheb kergliiklustee piki Vana-Tartu maantee serva ja see on palju väiksema liikluskoormusega.» Tema hinnangul võiksid jalgratturid sõita seal.
Kokku võttis politsei vahele 54 rikkujat.
Karistused
Mootorsõidukijuhi poolt möödasõidunõuete rikkumise eest karistatakse rahatrahviga kuni 100 trahviühikut.
Sama teo eest, kui sellega on tekitatud liiklusoht, karistatakse rahatrahviga kuni 200 trahviühikut või sõiduki juhtimisõiguse äravõtmisega kuni kaheteistkümne kuuni.
Kohus või kohtuväline menetleja võib kohaldada lisakaristusena sõiduki juhtimisõiguse äravõtmist ühest kuust kuni kuue kuuni.