Piirivalvurid said eile hilisõhtul Äksi saare juures madalikule sõitnud kaubalaevast Framnes immitsenud kütusereostusest kiiresti jagu.
Eilne laevaõnnetus tõi väikese merereostuse
Täna hommikul kell 9.30 märkas piirivalve reostustõrjelaev kütuselaiku ja tegi kindlaks, et Norra kaubalaeva ahtrist lekib väikses koguses kütust, teatas veeteede ameti pressiesindaja Malle Lõhmus.
Koheselt ümbritsesid piirivalvurid laigu absorbentpoomiga, mis kütteaine endasse imas.
«Hetkel laeva ahtrist rohkem kütust ei immitse ning olukord on kontrolli all,» ütles Lõhmus Piirivalve andmetel on laeval hetkel kütust 264 kuupmeetrit ja 4,4 kuupmeetrit õli.
Laev on praegu üsna tugevalt madalikul kinni ja laevapere jõul laeval tema sõnul ilmselt vabaks saada ei õnnestu.
Praegu on Lõhmuse teatel laeval klassifikatsiooniühingu esindajad koos tuukritöid teostava firmaga ja tehakse laevakere veealuse osa tuukriülevaatust, mis näitab ära laeva vigastused.
Klassifikatsiooniühingu esindaja teeb kindlaks laeva siseruumide vigastused, seejärel otsustatakse, millised on võimalused laeva madalikult lahtipäästmiseks.
Laeva omanikfirma korraldab laeva madalikult vabastamise. Tõenäoliselt tuleb Lõhmuse sõnul enne laeva madalikult vabastamist kütus välja pumbata.
Laevaliiklusteeninduse (VTS) salvestuste põhjal õnnetuse hetkel lootsi laeval ei olnud, kuigi alus asus kohustusliku lootsimise alas.
Korduvale VTSi operaatori ja lootsikaatri väljakutsele laevajuht ei reageerinud. «Laeva kapten raporteeris lootsile vale lootsijaama saabumise aja, jõudes sinna plaanitust tund aega varem,» rääkis Lõhmus
Kui laev oli jõudnud lootsi vastuvõtukohale, ei reageerinud ta pressiesindaja sõnul lootsi väljakutsele ja sisenes kohustusliku lootsimise alasse.
«Laevaliiklusteenindus hoiatas pidevalt laeva madalikust, kuid kurssi ei muudetud. Hilisematele lootsi ja VTSi väljakutsetele laev ei reageerinud.»
Veeteede amet kogub materjale õnnetuse kohta ning edastab vastava info lipuriigile ehk Norrale ja klassifikatsiooniühingule Det Norske Veritas.
Laevaõnnetuse põhjused ja asjaolud selguvad juurdluse käigus. Enne asjakohaste seletuste, logiraamatute ja VTS salvestuste analüüsi ei ole Lõhmuse sõnul võimalik õnnetuse täpset põhjust öelda.
Laeva võimalikud vigastused selguvad tuukriülevaatuse käigus.
Piirivalve reostustõrjelaev Kati jääb sündmuskohale kuni laeva tühjakspumpamise ja madalikult lahtitõmbamiseni.
Pühapäeval kell 23.40 sõitis Norra lippu kandev Ukraina meeskonnaga mootorlaev Framnes täiskäigul madalikule Äksi (tuntud ka kui Aksi ja Väike Prangli) saare lähedal.
Laev Framnes oli Peterburist teel Muugale väetiselasti järele, et siirduda edasi Islandile.
Täna varahommikul käisid veeteede ameti ja piirivalveameti esindajad laeval ja piirivalve tuvastas kaptenil joobe 0,99 promilli.
Veesõiduki joobeseisundis juhtimise eest karistatakse rahatrahviga kuni 300 trahviühikut ehk kuni 18 000 krooniga.
Laeva reederfirma on Fjord Shipping A/S-Maaloy Norrast.