Tallinna trammihange on jõudnud pärast kohtuvaidlusi punkti, kus Stadleri hankevaidlustust ei rahuldatud ning Tallinna Linnatranspordi ASil õnnestus sõlmida leping Hispaania trammitootja CAFiga (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarri - toim).
Kahe aasta pärast on Tallinnas uhiuued trammid ja uus trammiteelõik
Hoolimata kohtuotsusest esitas Stadlerit esindav advokaadibüroo 12. märtsil uue vaidlustuse. Tallinna Linnatranspordi ASi edastusel on õnnestunud trammihanke kinnituseks leping, mis seab kindluse, et kahe aasta möödudes saabuvad nr 4 trammiliinile uhiuued trammid ja just CAFilt.
Esimeste sammudena esitab CAF projekti elluviimise täpse ajakava ning viiakse läbi projekti avakohtumine. Algab uute trammide projekteerimise faas, kus mõningal määral täpsustuvad pakkumuses esitatud lahendused.
«Trammitootja ülesandeks on kooskõlastada trammi erinevad funktsionaalsed lahendused ostjaga, seega on oodata muuhulgas trammide välisdisaini puudutavaid täpsustatud ettepanekuid,» edastas Tallinna transpordiameti arenguosakonna projektijuht Kristjan Kaunissaare Tallinna Postimehele.
Trammiliini nr 4 rekonstrueerimise eesmärgiks on tagada tingimused uute trammid kasutuselevõtuks. Tondi-Ülemiste trammiteede rekonstrueerimise raames asendatakse puitliiprid betoonalusega ning vahetatakse välja rööpad keevitatud rööbaste vastu 6043 meetril teel.
Betoonalusele viiakse lõigud marsruudil Vabaduse väljak - Vineeri (Pärnu mnt viaduktini) ja alates Hagudi tänavast Tondi lõppjaama ning tagasi Hagudi tänavalt ning Vineeri - Vabaduse väljak.
Samuti uuendatakse Majaka tänaval asuv betoonalusele viidud trammitee, mis vanusest tulenevalt vajab uusi rööpaid. Ka rekonstrueeritakse 3040 meetri ulatuses Pärnu mnt trammidepoo teid ca 1,5 kilomeetri ulatuses depoo sisse ja väljasõidu teed koos tagasipöörderingiga. Välja vahetatakse olemasolevad pöörangud nii liinil kui ka Pärnu mnt depoos. Depooteed uuendatakse ning viiakse vastavusse uute trammide parameetritega.
Elektrivarustuse osas uuendatakse täielikult kuus veoalajaama, mis varustavad 4. liini - välja vahetatakse alajaamade kõik seadmed ning toitekaablid. Rekonstrueeritakse ka Viru tänava alajaama hoone.
Lisaks sellele on projekti raames kavas välja ehitada uus trammitee lõik Peterburi tee 2 (Pro Kapitali projektiga saab lähemalt tutvuda siin) ehitatava kaubanduskeskuse juurde. Nimetatud lõik on esimene etapp trammiühenduse loomisest Tallinna lennujaama ja kesklinna vahel.
«Liin hakkaks tulevikus läbima ka Ülemiste Cityt ning Ülemistele planeeritavat uut ühistranspordi keskust, kuhu on plaanis koondada kaugliinide bussijaam ning raudteejaam koos Rail Balticu ühendusega. Uue lõigu areaali jääks ka Ülemiste kaubanduskeskus,» edastas Kaunissaare tulevikuplaane.
Sellest, milline saab olema Pärnu maantee tulevik - kas trammitee eraldatakse sõiduteest või viiakse tänava äärde sarnaselt Tartu maanteega, ei osanud Kaunissaare veel täit ülevaadet anda.
«Hetkel on infrastruktuuri rekonstrueerimise hanke ettevalmistamise protsess alles käimas ning täpsemad valikud veel kaalumisel. Muu hulgas on oluline, et projekti eelarve ei ületaks meile eraldatud ja eraldatavaid rahalisi vahendeid,» viitab Kaunissaare küsimuse lähiajalisele selginemisele.
«Nagu eelpool öeldud, on esmatähtis, et oleks võimalik uued trammid liinil piiramatult kasutusele võtta. Kindlasti on linna eesmärgiks trammide keskmise liikumiskiiruse suurendamine, kuid samas ka juurdepääsu parendamine ning ohutuse tagamine trammipeatustes,» märgib Kaunissaare.
2011. aasta mai algul otsustas Eesti valitsus riigi kasutamata saastekvoodi 45 miljoni euro eest Hispaaniale müüa ja saadava raha eest soetada Tallinnale vähemalt 15 keskkonnasäästlikku trammi. Sama palju praegusi tramme tuleks vanarauaks viia. Trammitaristu uuendatakse EL ühtekuuluvusfondi elukeskkonna arendamise rakenduskava säästva transpordi arendamise meetme vahenditest.