«Sünget monoloogi» saadavad kahe ajaloolase, Soome sotsiaaldemokraadist välisministri Erkki Tuomioja ja Eesti poliitikust ajaloolase Mart Laari kirjutised. Mõlemad valgustavad asjatundlikult Paavolaineni suurteose tausta, tähendust ilmumisaja ning praeguses mõõtkavas. Raske on nende seisukohtadele midagi olulist lisada. Nii avaneb siinkirjutajal võimalus eeskätt osutada «Sünge monoloogi» kirjanduslik-emotsionaalsele poolele. Kuidas siis võtta «Sünget monoloogi» kui kirjandusteost? Millest tõuseb ja kujuneb selle – nüüd vist võib öelda «aegumatu», sest viimane uustrükk Soomeski ilmus eelmisel aastal – lugemisväärtus?
Nagu «Sünge monoloogi» Soome retseptsiooniloos juba varemgi täheldatud, on selleks Paavolaineni erakordne kujundiloome, teksti piltlikkus ning pihtimusliku ja ennast kõrvalt jälgiva vaatepunkti vaheldumine – sõnaga, autopsühhograafilisus. Sellel «monoloogil» on ometi väga palju muidki varjundeid peale sünguse. Siin on sentimenti, süüdistuskõnet, ennastpiitsutavat hala, kõhklusi, kahtlusi, imetlust ja lootust. Et osa päevikutest on kellelegi pühendatud, siis viitab see mõnele varasemale dialoogilisele suhtele. Esimene pöördumine ongi lugeja poole, milles Paavolainen pihib, et on kirjutanud selle raamatu osalt ka oma psüühika raviks, et «taluda sõja-aastate põhjustatud hingelist painet».