Peagi möödub 30 aastat kevadest, mil Evald Hermaküla Vanemuises Luigi Pirandello tragöödiaga «Heinrich IV» lavastajana mõõga ristas ning neli päeva enne esietendust ise peaossa viskus. Olin Tartus tudeng, mu teatrivaatlejaelus jääb 1983. aasta «Heinrich IV» ülioluliseks. Sestap liginesin Endla uuslavastusele, hinges kahtlev ärevus. Ometi ootusrikkana nimiosalise suhtes – on ju Jaan Rekkor üks haruldasi näitlejaid, kelle pärisosaks kirgliku hingeilmaga suurrollid.
Tellijale
Reeturi raudsaapad marioneti klaaskirstul
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Nii see just ongi: Rekkori lavaelu Heinrich IV osas isiksuslik ja laetud, ta heitlemine elumaskeraadi peeglisaalis inimlik, vahedalt läbinägev ja haavatav, ta suhtumine «normaalsete ellu» mõistetav ja samastuma kutsuv. Karjamaailm ei ole paik, mille teeskluse ja reetmiste normiga suudaks (taas)liituda sügavuti mõtlev, end ja teisi pingsalt kõrvalt jälgiv inimene.