Päevatoimetaja:
Alexandra Saarniit
Saada vihje

Ebaseadusliku kütuseäri takistamine muutis piiripunkti ooteala teenuse kahjumlikuks

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Koidula piiripunkt.
Koidula piiripunkt. Foto: Toomas Huik

Koidula piiripunkti ooteala haldaja Paldiski Sadamate AS nentis, et maksuameti suvel alustatud erakorraline tegevus piiriületajate kütusekoguste kontrollimisel on järsult vähendanud külastajate arvu, mistõttu firma tegevus muutus kahjumlikuks. Seetõttu saatis ettevõte siseministeeriumile taotluse tõsta uuest aastast ooteala kasutamise tasusid.

«Koidula ooteala 2012. teise poolasta käibelangus on olnud erakordselt suur, mistõttu on ooteala teenuse pakkumine ettevõttele osutunud  kahjumlikuks,» kirjutas Paldiski Sadamate ASi juhatuse liige Aleksandr Kovaljov siseministeeriumile saadetud taotluses.

Käibelanguse põhjuseks peab ta maksu- ja tolliameti jõulist tegevust ebaseaduslike kütusevedajate takistamiseks. Juunis kehtestas maksuamet rangema korra, lubades piiriületusel kaasa tuua vaid nii palju kütust, kui on vaja sõiduki sihtkohta jõudmiseks. Maksuhaldurid asusid juunis jõuliselt piiriületajate kütusekoguseid kontrollima.

Maksu- ja tolliameti tollikorralduse osakonna juhataja Urmas Koidu sõnas, et piirijärjekordi põhjustasid tuhatkond sõidukit, mis ületasid piiri ebaseadusliku kütuseveo eesmärgil praktiliselt iga päev, paljud neist lausa mitu korda päevas. «Perioodil, mil MTA on tõhustanud kontrolli piiripunktides, on rohkem kui kolm korda kuus piiri ületavate sõidukite arv vähenenud umbes 90 protsenti,» kinnitas ta.

«Alates käesoleva aasta juunist, mil kütusekontrolli tõhustati, on MTA ametnikud kontrollinud ligikaudu üht protsenti kõigist piiri ületanud sõidukitest. Kontrollidel lähtutakse iga kord konkreetsest riskihinnangust, mille üheks kriteeriumiks on piiriületuse sagedus,» selgitas ta.

Koidu lisas, et tänavu kolmandas kvartalis on Eesti-Vene piiri kaudu riiki tulnud kokku üle 612 000 jalakäija ja 138 777 sõiduki. Mullu samal perioodil tuli riiki 33 748 sõidukit rohkem. «Loeme seda igati positiivseks, kuna regulaarsete kütusevedajate ärakadumisega on võimalus sujuvamaks piiriületuseks turismi eesmärgil liikuvatel inimestel,» sõnas Koidu.

Kontrolli tulemusel on septembris keskmine ooteaeg piirijärjekorras vähenenud juuniga võrreldes Narvas 80 tundi, Luhamaal 8 tundi ja Koidulas 2 tundi, nii Luhamaal kui Koidulas on järjekorrad praktiliselt kadunud.

Ka Kovaljov viitas oma kirjas maksuameti statistikale, erinevalt ametist tema aga korduvpiiriületajate arvu vähenemise üle ei rõõmusta. «Oleme seisukohal, et nimetatud käibelangust põhjustanud asjaolud ei olnud prognoositavad halduslepingu sõlmimisel ei Paldiski Sadamate AS-le ega ka siseministeeriumile. Siseministeerium prognoosis 2012 teenustasude taotluse menetlemisel sõidukite piiriületuste arvu kasvu aastas ca 10 protsenti,» kirjutab Kovaljov.

Tema hinnangul näitaski piiriületuse statistika kasvutrendi, kuni maksuhaldur kontrolle alustas.

Ettevõte hindab, et järgmise aasta piiriületuste mahud algavad umbes kaks ja pool korda madalamatelt tasemetelt kui selle aasta alguses. «Seega väheneb 2013. aastal põhitegevusest saadav tulu oluliselt, mistõttu ooteala pidamine teenuse hinna korrigeerimiseta muutub äriliselt kahjumlikuks,» kirjutas Kovaljov.

Ta selgitas, et ka kulude kokkuhoid asja ei parandaks. Kolme mehitatud valveposti asemel on otsustatud alles jätta kaks valveposti, mis toob aastas kokkuhoidu kuni 50 000 eurot. Turvateenuse pealt kokku  hoida ei õnnestuks – ta on küsinud hinnapakkumisi, kuid oluliselt soodsamat hinda pakutud pole. Samas tuleb järgmisel aastal arvestada vähemalt 30-protsendilise elektrihinna tõusuga.

Seetõttu soovib ettevõte tõsta Koidula piiripunkti ooteala kasutamise tasusid uuest aastast nii, et sõiduautod peavad hakkama maksma senise 4,5 euro asemel 5,4 eurot, mootorrattad 1,5 euro asemel 1,8 eurot, teised kategooriad aga praeguse 6 euro asemel koguni 15,97 eurot.

Siseministeeriumi pressiesindaja Mihkel Loide ütles Postimehele, et tulenevalt riigipiiri seadusest peavad piiriületuse ootealade haldajad esitama hinnapakkumise järgmise aasta piiriületuse ooteala kasutamise tasu osas. «Siseministeerium vaatab need hinnapakkumised üle ja kujundab oma seisukoha prognoosi kohaselt detsembri keskpaigaks. Seega on hetkel veel vara hinnanguid anda.»

Piiripunkti korduvkülastajate arv langenud 75 protsenti

Koidula piiripunkti ooteala läbinud sõiduautode arv

mais 15 270

juunis 14 524

juulis 8952

augustis 8485

septembris 5387

oktoobris 5239

A ja B kategooria sõidukite keskmine ooteaeg piiriületusel:

Luhamaa: juunis 8,1 h, juulis 1,94 h, augustis 1,45 h, septembris 0,3 h, oktoobris 0,6 h ja novembri esimese nelja päeva põhjal 0,5 h

Koidula: juunis 2,03 h, juulis 0,55 h, augustis 0,84 h (seoses pühadega), septembris 0,23 h , oktoobris 0,06 h ja novembris esimese nelja päeva põhjal 0,25 h (kasv tingitud suurenenud turistide arvust Vene Föderatsioonist).

Allikas: maksu- ja tolliamet

Tagasi üles