Päevatoimetaja:
Mai-Brit Jürman

Taksofirma pakub protesti märgiks «juhiga autorenditeenust»

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Takso. Illustreeriv foto.
Takso. Illustreeriv foto. Foto: Sille Annuk.

Pealinna mõned taksofirmad on hakanud transpordiameti karmistunud nõuete vastu protesti märgiks osutama taksoteenuse asemel juhiga autorenti, mis peaks nende hinnangul olema seadusega lubatud. Munitsipaalpolitsei peab seda piraattaksonduseks.

Möödunud neljapäeva pärastlõunal Tallinnas takso tellinud Postimees.ee lugeja oli hämmastunud Saksa taksost saadetud sõiduki üle, millel puudusid taksole vajalikud tunnusmärgid nagu plafoon, hinnakiri ja teenindajakaart.

Et tegu on tõepoolest temale saadetud sõiduvahendiga, sellest andsid märki telefonis dispetšeri öeldud autonumbri vastavus ning auto uksele kleebitud Saksa takso logo.

«Kuna mul oli kiire ja vaja oli teha lühike sõit, läksin siiski peale. Sõidu ajal märkasin, et taksojuht kattis taksomeetri kinni,» kirjeldas mees. «Sõidu lõppedes küsisin tšekki ja siis võttis juht laekast printeri ning väljastas tšeki, mille peale oli kirjutatud «Lühirendi arve»,» oli ta imestunud.

Arvel olid korrektselt märgitud nii kilomeetri- kui ajatariif, kviitungi väljastajaks oli Saksa Takso OÜ.

«Kas Saksa taksos sõidab mõni piraat või on see firma poliitika?» päris klient. Mehe sõnul tegi ta ka Tallinna taksokontrollile avalduse sellise sõiduki kasutamisest taksona.

«Hiljem olen tänaval näinud veel mitmeid selliseid Saksa takso kleebisega sõidukeid, millel plafooni peal pole,» kinnitas mees.

Saksa takso seaduslikku takistust ei näe

Saksa takso juht Andrea Teder ütles Postimees.ee pärimise peale: «Kohe saab selliseid autosid palju linna peal sõitma! See on protestiks selle vastu, et transpordiamet pidurdab meelega protsessi ega väljasta enam normaalselt taksoveolube, vaid norivad iga komakoha pärast.»

Veidi hiljem täpsustas Teder, et sellise teenuse, mida nad nimetavad «juhiga autorendiks», kavatseb Saksa takso käivitada siiski maikuu algusest ning ta ei tea, kuidas juba praegu sellised sõidukid teenust osutavad.

«Me leiame, et selline teenindus ei ole keelatud, me ei näe selleks seaduslikku takistust. Kohalikule kliendile ei ole ju vahet, kas ta sõidab taksoga või rendib koos juhiga autot, millel taksosõiduluba pole,» ütles Teder. Ta lisas, et tema teada sõidab ka suur hulk Laki taksosid ilma plafoonideta.

Tederi arvates on transpordiameti eesmärk anda eelis Tallink taksodele. «Järgmine ettekirjutus on ilmselt, et kõik taksod peavad olema kollased või muu sellist. See, et Tallink on hea laevafirma, ei tähenda, et nad taksondust nii hästi tunneksid, et ainult nemad turul peaksid olema,» pahandas Saksa takso juht.

Mupo hinnangul piraattakso

Munitsipaalpolitsei juht Kaimo Järvik oli resoluutne: «Kui sõiduki katusel ei ole plafooni, on tegu piraattaksoga!»

Põhjendust, et tegu on «juhiga autorendiga», ei pidanud ta vettpidavaks: «Inimene kutsus ju takso, mille eest siis võetakse raha?»

Järvik loetles taksole olulisi tunnuseid, mille alusel on juhil õigus kliendilt raha kasseerida: taksoplafoon, hinnakiri, taksomeeter, kviitung, millel taksojuhi nimi, aeg, läbitud kilomeetrite hulk, taksoveoloa numbrid jne.

«Täna on taksoveolubade väljaandmine tõepoolest karmistunud,» tõdes Järvik ning arvas, et võib-olla püüavad siis need inimesed, kes varem taksosõitmisega tegelenud, leida nüüd kergemat teed, kuidas teenust jätkata.

«Kuid meie seisukoht on kindel: kel luba pole, ei peaks ikka turul olema,» kinnitas mupo juht. Tema kinnitusel selgitab juurdlus, kas autorendi või muudel alustel sõitjateveo teenuse osutamine on õiguspärane või mitte.

Tagasi üles