Enamasti käidi ringi mardiperena, keda juhtisid mardiisa ja mardiema. Kamba suurus võis ulatuda üle paarikümne inimese.
Mardikambad on omavahel võistelnud, on olnud ka erinevate mardiseltskondade kokkupõrkeid, andide röövimist ja teise seltskonna jälitamist. Enamasti on aga omavahel hästisobivad noored kohtudes koos edasi liikunud.
Kuni viimaste aastateni on mardid visanud tuppa viljaõnne, s.t visanud peoga toapõrandale viljateri, herneid, tangu või riisi, soovides viljaõnnele jätku.
Mardirituaalil oli üsna kindel ülesehitus
Mardid alustasid ukse taga sissepalumislaulu ja koputamisega. Sissetulemislaulus kirjeldati oma teekonda. Tuppa astumisel teretati mõne vana ja traditsioonilise tervitusega, näiteks «Tere, jumal teie tuppa!». Mardiisa võttis tuppatulemisel kaelakotist peoga viljateri vm ja külvas põrandale viljaloitsu saatel.
Sellele järgnes martide tantsimine ja tantsulaul, millele liitusid laste ja käsitööde kontrollimine, loomade ja ametimeeste etteasted, mõistatuste küsimine vilja ja karja edendamiseks ja muu suhtlemine pererahvaga, samuti igat liiki mängud.
Vili külvatud, andis mardi-isa vitsakimbuga igale majalisele hoobi ja soovis: «Terveks!» või «Tooreks, terveks!». Tunnistamislaulus uuriti peretütarde või laste virkust, mangumislauluga paluti pereisalt ja pereemalt ande: liha, kapsaid, vorste, poolikuid seapäid, õlut jm. Lääne-Eestis, kus laulud on olnud lühemad, palub mardiisa aga hoopis mõistukõne abil ande. Selle peale annab pererahvas martidele koti sisse magusat, õunu, kaalikaid, saia, raha jm.
Andide saamisele vastab mardipere omakorda tänulaulu või sajatusega juhul, kui annid olid väga nirud. Enamasti sajatati selliste perede ukse taga, kes sisse ei lasknud. Esmalt tänatakse andide eest, siis pöördutakse talupere iga liikme poole ja soovitakse viljaõnne, peremehele hobusteõnne, sulastele koerteõnne, miniale lasteõnne, tütardele ja poegadele kosilaseõnne ja pruudiõnne, pereemale karjaõnne.